آخرین اخباراندیشهتبصرهفرهنگ و دانشمجسمه سازیمقالات علمی-تحقیقی

چرا بسیاری از مجسمه‌های رومی سر ندارند؟

خبرگزاری دید: دلایل زیادی وجود دارد که سر مجسمه‌ای باستانی اتفاقی کنده شود اما گاهی اوقات نیز ممکن است به‌عمد قطع شود.

وقتی موزیمی یک اثر هنری را به نمایش می‌گذارد سعی می‌کند آن را به‌صورت کامل نشان دهد. کمتر اتفاق می‌افتد یک رسامی نصفه را در معرض دید عموم قرار دهند. اما وقتی بحث مجسمه‌های رومی قدیمی باشد، اندکی شکستگی تقریبا عادی است. در هر موزه هنر کلاسیک احتمالا بینی‌های شکسته، انگشتان جدا‌شده و تعداد زیادی سرهای قطع‌شده خواهید دید.

اما چرا بسیاری از مجسمه‌های رومی سر ندارند؟ ریچل کوسر، استاد تاریخ هنر در کالج بروکلین و دانشگاه سیتی در نیویارک، به لایو ساینس می‌گوید پاسخ این پرسش به نوعی «کنجکاوی باستان‌شناسی» نیاز دارد. الگوهایی که در سایر مجسمه‌ها دیده شده است، باستان‌شناسان را به چند علت مشترک رسانده است.

گردن‌زنی‌های باستان: به گفته کوسر، اولین و رایج‌ترین دلیلی که سر بسیاری از مجسمه‌ها قطع می‌شود این است که گردن نقطه ضعیف طبیعی در بدن است. وقتی مجسمه‌ای می‌افتد، اولین جایی که می‌شکند گردن است.

اما شکستگی قسمت سر همیشه در اثر حادثه نیست؛ گاهی اوقات رومی‌ها به‌عمد مجسمه‌هایشان را می‌شکستند.

وقتی متصدی ارشد موزیم متوجه یک فروشنده آثار باستانی شد که در حال فروش یک سر که به طرز مشکوکی شبیه مجسمه شکسته مجموعه او بود، مشخص کرد که شخصی در قرن بیستم این دو را تقسیم کرده است.

لاپاتین می‌گوید: “ما جزئیات را نمی‌دانیم، اما به نظر می‌رسد هر کسی که این عملیات را انجام داده است فکر می‌کند که احتمالاً می‌تواند با فروش یک مجسمه بدون سر پول بیشتری به‌دست آورد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا