آخرین اخباراقتصاد و توسعهتحلیلجهان

چرا تحریم نفت روسیه بر امریکا تأثیر می گذارد؟

از این نظر واقعاً مهم نیست که چه کسی به ‌طور خاص با از دست دادن نفت روسیه دچار مشکل می‌شود، زیرا عرضه کمتر بر قیمت‌های جهانی تأثیر می‌گذارد

با افزایش قیمت بنزین/پترول در ایالات متحده به بالاترین حد خود، رانندگان امریکایی برای تامین سوخت مورد نیاز، دچار مشکل شده‌‎اند. اگرچه ایالات متحده بسیار کم از نفت روسیه استفاده می‌کند، تهاجم روسیه به اوکراین – در کنار دلایل دیگر- همچنان عامل بزرگی در افزایش قیمت سوخت در امریکا محسوب می‌شود.
با اینکه امریکا وابستگی بسیار کمی به نفت روسیه دارد؛ پس چرا تحریم نفت روسیه بر امریکا تأثیر می‌گذارد؟
بیشتر نفت روسیه به اروپا و آسیا می‌رود. اما نکته کلیدی در اینجا این است که به جای ایالات متحده به طور خاص، به عرضه نفت در سطح جهانی فکر کنیم. دنیای کالاها به شدت به هم پیوسته است و نفت از طریق بازار جهانی قیمت گذاری می‌شود. بنابراین آنچه در یک منطقه از جهان اتفاق می‌افتد می تواند بر دیگری تأثیر بگذارد.
مشکلی که وجود دارد این است که روسیه یکی از بزرگترین تامین کنندگان نفت در جهان است! به عنوان مثال، در ماه دسمبر روسیه نزدیک به ۸ میلیون بشکه نفت و سایر فرآورده های نفتی را به بازارهای جهانی ارسال کرد که شامل ۵ میلیون بشکه نفت خامی است که برای تولید بنزین در میان سایر اقلام استفاده می شود.
و بله، درست است که مقدار بسیار کمی از این عرضه روسیه به ایالات متحده می رود – طبق آخرین آمار دولت ایالات متحده، فقط ۹۰۰۰۰ بشکه نفت خام در روز در ماه دسمبر به امریکا صادر شده است. در مقابل، در سال ۲۰۲۱، اروپا ۶۰ درصد از صادرات نفت روسیه و چین ۲۰ درصد از صادرات نفت روسیه را به خود اختصاص دادند. اما به یاد داشته باشید که نفت از طریق بازار جهانی کالاها خرید و به سرتاسر جهان ارسال می شود. بنابراین، از این نظر واقعاً مهم نیست که چه کسی به ‌طور خاص با از دست دادن نفت روسیه دچار مشکل می‌شود، زیرا عرضه کمتر بر قیمت‌های جهانی تأثیر می‌گذارد. همانطور که از مفاهیم مقدماتی و بدیهی اقتصاد آموخته‌ایم، زمانی که تقاضا برای یک کالا بیشتر باشد، قیمت ها افزایش می یابد.
امریکا چقدر نفت خام از روسیه وارد می کند؟
روسیه در میان ۱۰ کشور برتری که ایالات متحده برای واردات نفت خام به آنها متکی است، رتبه نهم را به خود اختصاص داد. در دسمبر ۲۰۲۱، ایالات متحده ۹۰۰۰۰ بشکه در روز از روسیه وارد کرد.
برای مثال، اگر اروپا نفت کمتری از روسیه بخرد، باید آن را با نفتی از جای دیگری جایگزین کند – شاید از سازمان کشورهای صادرکننده نفت به رهبری عربستان سعودی. این افزایش تقاضا برای نفت اوپک باعث افزایش قیمت نفت خام آن خواهد شد. و حدس بزنید چه کسی صدها میلیون بشکه نفت اوپک می خرد؟
درست حدس زدید: ایالات متحده!
به هر حال چرا عرضه روسیه کمتر است؟
در ابتدا غرب از جمله امریکا، نفت و گاز طبیعی روسیه را از تحریم هایی که وضع کردند مستثنی کردند. دولت بایدن روز سه‌شنبه مسیر آن را تغییر داد و واردات نفت و سایر سوخت‌های روسیه به امریکا را ممنوع کرد، در حالی که بریتانیا اعلام کرد تا پایان سال و به تدریج واردات نفت از روسیه را متوقف خواهد کرد. (اتحادیه اروپا در این مورد در شرایط سخت تری قرار دارد، زیرا آنها بسیار بیشتر به نفت روسیه وابسته هستند.) اما به هر حال عدم ممنوعیت های رسمی اولیه از نظر قیمتی اهمیتی نداشت و ممنوعیت واقعی نفت روسیه از زمان حمله به اوکراین، وجود داشته است، زیرا بیشتر نفت این کشور از آن زمان فروش نرفته است.

ظاهر شکوهمند, [۳/۱۷/۲۰۲۲ ۳:۵۴ PM] دلیلش این است که تاجران نفت به شدت از دستکاری عامدانه و تغییر عصبی هستند. ابهامات زیادی در مورد خرید نفت روسیه وجود دارد، مانند توانایی عقد قرارداد با توجه به تحریم های سیستم بانکی روسیه، یا یافتن نفتکش هایی که مایل به رفتن به بنادر روسیه در میان خطرات منطقه جنگی هستند.
در نتیجه، نوع اصلی نفتی که روسیه به اروپا صادر می کند، با تخفیف عمده برای فروش عرضه می شود، زیرا هیچ کس آن را نمی‌خواهد. بانک جی پی مورگان اخیراً تخمین زده است که بیش از ۴ میلیون بشکه در روز نفت روسیه عملاً کنار گذاشته شده است.
بنابراین سرمایه گذاران اساساً قیمت نفت را به گونه‌ای تعیین می کنند که گویی عرضه روسیه اصلاً در دسترس نیست. و باز هم عرضه کمتر = قیمت بالاتر.
چرا کشورهای دیگر نمی توانند بیشتر نفت تولید کنند؟
بیماری کووید-۱۹ دوباره اوج گرفته بود. در بهار ۲۰۲۰ هیچ کس به طور کلی نفت نمی‌خواست، زمانی که دستور جهانی در خانه بمانید صادر شد؛ به این معنی بود که هیچ کس نیازی به استفاده از خودرو/موتر و رفتن به دفتر کار نداشت. با کاهش تقاضا، قیمت نفت نیز کاهش می یافت – حتی برای مدت کوتاهی با قیمت های منفی معامله شد.
به نوبه خود اوپک پلاس برای حمایت از قیمت ها تولید خود را به شدت کاهش داد. و از آن زمان تا کنون اهداف تولید را پایین نگه داشته‌اند و تنها به تدریج به تولید خود افزوده اند، حتی زمانی که تقاضا برای نفت و بنزین زودتر از حد انتظار برگشته است.
حدس بزنید چه کسی بخشی از اوپک پلاس است؟ روسیه.
بنابراین بله، اوپک پلاس برای نجات عجله نمی کند. سعودی‌ها ماه‌ها، حتی قبل از حمله به وضوح اعلام کرده‌اند که این گروه قصد ندارد به این زودی‌ها شیرهای نفت را باز کند. با این حال، این تصمیم آهنین ممکن است ترک بخورد یا نخورد!
در یکی از اتفاقات گیج کننده این هفته، سفیر امارات متحده عربی در واشنگتن به سی ان ان گفت که این کشور می خواهد تولید نفت خود را افزایش دهد و شرکای خود در اوپک پلاس را به این کار تشویق خواهد کرد. اما بعداً وزیر انرژی و زیرساخت امارات متحده عربی در توئیتی اعلام کرد که این کشور به توافق اوپک پلاس پایبند خواهد ماند و به تدریج تولید را افزایش خواهد داد.
و سپس، وزارت نفت عراق گفت که طی دیداری که رهبرانش داشته اند توافق کرده اند که شرکای اوپک پلاس باید عرضه و تقاضا را متعادل کنند تا بازار تثبیت شود. در این مرحله، چه کسی می داند چه رخ خواهد داد؟
پس چرا شرکت های نفتی ایالات متحده نمی توانند تولید خود را افزایش دهند؟
روسیه در سال ۲۰۲۱ با تولید ۹٫۷ میلیون بشکه در روز دومین تولیدکننده نفت در جهان بود – اما ایالات متحده با ۱۰٫۲ میلیون بشکه در رتبه اول قرار دارد. شرکت‌های امریکایی از آن اهداف تولید به سبک اوپک پیروی نمی‌کنند. اما تولیدکنندگان نفت ایالات متحده نمی توانند یا نمی‌خواهند که شکاف عرضه را پر کنند، حتی اگر با توجه به قیمت بالا و تقاضای فوق العاده زیاد، می توانند بسرعت پول هنگفتی به دست بیاورند!
دوباره اینجا، همه گیری کووید-۱۹ آسیب می‌زند! مانند بسیاری از صنایع در طول همه‌گیری، تولیدکنندگان نفت در تلاش برای یافتن کارکنان و تامین تجهیزات تخصصی هستند. در همین حال، شرکت‌های نفتی ایالات متحده نسبت به درد آن رکود بزرگ نفتی در سال ۲۰۲۰، که سراغاز بسیاری از ورشکستگی‌ها بود؛ هوشیار هستند! عملکرد سهام شرکت‌های نفتی بزرگ از آن زمان تاکنون نیز در بازار گسترده‌تر عقب مانده است. و به‌عنوان سازندگان سوخت‌های فسیلی، نگران هستند که سیاست‌های زیست‌محیطی آینده ممکن است به تقاضای نفت در آینده آسیب برساند.
همه موارد فوق نشان می‌دهد که چگونه قیمت نفت و گاز با رویدادهای جئوپلیتیکی، بیماری همه گیری کرونا، لوجستیک حفاری و موارد دیگر مرتبط است. و میانگین قیمت سوخت در ایالات متحده از روز جمعه به بالای ۴٫۳۳ دلار در هر گیلن می‌رسد.
به طور خلاصه، همه اینها یک مورد ساده از عرضه و تقاضا است. اما البته هرگز واقعاً به این سادگی نیست.

نویسنده

جولیان پپیتون

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا