آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

چرا ترکیه باید به توسعه افغانستان کمک کند؟

نویسنده: احسان اکتاش
منبع: دیلی صباح
ترجمه و تلخیص: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید

مردم افغانستان با وجود کسب استقلال پس از جنگ جهانی اول، طی ۵۰ سال گذشته یا در جنگ و یا در معرض خطر جنگ زندگی می‌کنند


پس از پایان جنگ جهانی اول، تنها دو کشور مستقل در جهان اسلام وجود داشت: ترکیه و افغانستان. از آفریقا و خاورمیانه گرفته تا بالکان و آسیا، همه کشورهای مسلمان تحت استعمار قدرت‌های غربی بودند.
اگرچه این کشورها پس از تضعیف تسلط بریتانیا و فرانسه در پایان جنگ جهانی دوم استقلال خود را به دست آوردند، اما اکثر آن‌ها از نظر استقلال سیاسی، فرهنگی و اقتصادی همچنان کشورهای نیمه استعماری بودند. حتی امروز، فرانسه در مورد پذیرش سیاست خارجی مستقل الجزایر مشکل دارد. گویی تمام این آسیب‌های ناشی از اشغال نظامی و استعمار کافی نبود. کشورهای مسلمان همچنان هر ۱۰ سال یک بار از یک حمله یا نسل‌کشی رنج می‌برد.
از پایان جنگ جهانی دوم تا جنگ جاری روسیه و اوکراین، بیشتر جنگ‌ها در جهان اسلام رخ داده است. با آغاز بنیانگذاری آسیب‌زای اسراییل در سال ۱۹۴۸، تاریخ اخیر خاورمیانه سوابقی تلخ از جنگ‌ها، جنگ‌های داخلی و اشغال نظامی دارد: جنگ داخلی در لبنان، بحران‌های نفتی، انقلاب ایران، جنگ ایران و عراق، حمله روسیه به افغانستان، دو جنگ خلیج فارس و حمله امریکا به عراق و افغانستان.
مردم افغانستان با وجود کسب استقلال پس از جنگ جهانی اول، طی ۵۰ سال گذشته یا در جنگ و یا در معرض خطر جنگ زندگی می‌کنند. افغانستان که در تاریخ به عنوان قبرستان امپراتوری‌ها مشهور است، تنها کشوری است که روسیه و ایالات متحده را شکست داده است.
پس از دو دهه اشغال نظامی افغانستان، ایالات متحده از این کشور خارج شد و طا-لبان بار دیگر به قدرت رسیدند. با این حال، برای ملت افغانستان سخت است که پس از ۵۰ سال جنگ و اشغال نظامی، در مدت کوتاهی بهبود یابد.
ترکیه که برای برقراری صلح و ثبات منطقه‌ای تلاش می‌کند، منافع مستقیمی در افغانستان دارد. حضور نظامی ترکیه در این کشور با هدف ایجاد روابط مبتنی بر منافع دوجانبه مورد استقبال مردم افغانستان قرار گرفته است. با وجود عضویت ترکیه در ناتو، به دلیل پیوندهای تاریخی و مذهبی، با آن به عنوان یک قدرت خارجی رفتار نمی‌شود.
از زمان خروج امریکا از این افغانستان، ترکیه وارد گفت‌وگوی چند بعدی با این کشور شده است. برای تحکیم ثبات سیاسی افغانستان، ترکیه می‌تواند کمک‌های اساسی در زمینه آموزش، آموزش نظامی، فناوری و مهندسی انجام دهد. جمهوری ترکیه به عنوان جانشین امپراتوری عثمانی، مسئولیت توسعه همکاری‌ها و ایجاد صلح، رفاه و ثبات در کل منطقه را برعهده دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا