آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

چرا توافق صلح ترامپ با طالبان نتوانست خشونت را مهار کند

از آنجایی که توافق‌نامه امریکا و طالبان و حل و فصل سیاسی سریع مغایر با واقعیت‌ها است، این امر می‌تواند موجب ادامه فاجعه گردد و مسئولیت آن به دوش دولت ترامپ است.

ترجمه و تلخیص: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید
در حالی که اداره ترامپ از این توافق‌نامه به عنوان پیشرفت مهم در آوردن صلح و ثبات در افغانستان ستایش و تمجید کرد، واقعیت‌ها چیزی دیگر را نشان داد. به رغم خوشبینی توهم‌آمیز دولت ترامپ، توافق‌نامه بی‌تدبیر امریکا با طالبان به سه دلیل خشونت را در سراسر افغانستان افزایش داد.
نخست، توافق صلح ترامپ نه آتش‌بس فوری را تضمین کرد و نه ادامه کاهش خشونت‌ها را که برای ایجاد اعتماد و مساعد نمودن زمینه برای گفت‌وگوهای میان‌افغانی بسیار حیاتی است.
در عوض، مذاکره کنندگان امریکایی بر هدف کوتاه‌بینانه ختم خصومت و درگیری بین طالبان و نیروهای خارجی تمرکز کردند و نسبت به آن خوشحال بودند در حالی که این توافق درگیری بین شورشیان و نیروهای امنیتی افغانستان را نادیده گرفت.
دوم، تعهد دولت ترامپ برای آزادی زندانیان از زندان‌های افغانستان – پیش‌شرط لجوجانه طالبان برای آغاز مذاکرات به اصطلاح میان‌افغانی – یک اشتباه محض دیگر بود که موجب افزایش حملات مرگبار پسا توافق‌نامه شد.
دولت ترامپ بدون گفت‌وگو با حکومت افغانستان، آزادی ۵ هزار زندانی این گروه را در عوض ۱ هزار زندانی حکومت تضمین کرد.
با این حال، توافق ترامپ با طالبان عدم بازگشت این جنگجویان را به میدان‌های نبرد علیه نیروهای امنیتی افغانستان نیز تضمین نمی‌کند. در عوض، ایالات متحده تنها از طالبان تعهد گرفته تا زندانیان آزاد شده تهدیدی علیه امنیت امریکا و متحدانش نباشد.
آزادی ۵ هزار زندانی طالبان بدون آتش‌بس بین حکومت افغانستان و طالبان برای مردم افغانستان و نیروهای امنیتی که بار این جنگ طولانی را به دوش می‌کشند، کابوس خواهد بود.
سوم و مهم‌تر از همه، لحن و محتوای کلی این توافق که انعکاس دهنده خواسته‌های طالبان است یکی دیگر از عوامل اصلی تحریک حملات خونین طالبان است.
دولت ترامپ با برقرار کردن ارتباط مستقیم با طالبان و تسلیم شدن به خواسته اصلی این گروه برای خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، نه تنها با طالبان به عنوان حکومت افغانستان رفتار کرده، بلکه فرصتی برای آن‌ها داده تا پیروزی نظامی خود را علیه امریکایی‌ها جشن بگیرند.
از آنجایی که توافق‌نامه امریکا و طالبان و حل و فصل سیاسی سریع مغایر با واقعیت‌ها است، این امر می‌تواند موجب ادامه فاجعه گردد و مسئولیت آن به دوش دولت ترامپ است.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا