آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

چرا جریان «اهل حدیث» از گروه طالبان حمایت کرد

شیخ عبدالعزیز به تعقیب حمایت خود از گروه مسلح طالبان به آن طرف خط فرضی دیورند در منطقه خیبر پختونخوا نقل مکان داده و با همکاری آی اس آی پاکستان در حال بسیج گروه اهل حدیث و دیگر گروه های افراطی و تروریستی موجود در پاکستان به منظور ادامه خشونت‌ها در کنار گروه طالبان می‌باشد.

گروه اهل حدیث یا سلفی‌ها به گروهی از مسلمانان اهل سنت گفته می‌شود که به دین اسلام تمسک جسته و خود را پیرو سلف صالح می‌دانند و در عمل و اعتقادات خود از پیامبر اسلام و صحابه و تابعین تبعیت می‎کنند. در تاریخ معاصر دست کم سه گونه از سلفی‌گری قابل تفکیک است: سلفی‌گری ظاهرگرا پیرو آرای ابن تیمیه و محمد ابن عبدالوهاب، سلفی‌گری جدید با رویکرد آرای سید جمال‌الدین افغانی و محمد عبده که تا جایی در کشورهای اسلامی پیروان خود را دارد و سلفی‌گری با رویکرد جهادگرایی که الهام بخش بسیاری از گروه‌های تروریستی مانند القاعده، داعش و غیره گروه‌های افراطی در منطقه است.
گروه سوم دیدگاه‌های دو فرقه نخستین را رد کرده و خشونت را راهی مناسب و ضروری برای مقابله با حملات غرب علیه اسلام می‌داند. این طایفه متون اسلامی و تاریخ را باز تفسیر نموده و بر آن آیات قرآنی که بیشتر جنبه نظامی‌گری و مقاتله با غیر مسلمانان دارد، تاکید بسیار می‌کند. تخمین زده شده است که سلفی‌های جهادی کمتر از یک درصد کل جمعیت مسلمانان را تشکیل می‌دهند و گفته می‌شود که این گروه بیشتر ارتباط نزدیک با شبکه‌های استخباراتی برخی کشورهای منطقه دارند و پیش از این که پیرو سلف صالح باشند، گروه‌های تروریستی‌اند که از سوی این کشورها حمایت شده و به خاطر منافع استراتژیک مورد استفاده قرار می‌گیرند.
گروه اهل حدیث در افغانستان نیز از جمله سلفی‌های رادیکال است که از لحاظ ایدئولوژی با طالبان و گروه‌های افراطی در پاکستان نزدیکی دارند. دلیل چنین ادعا جلسه بزرگ گروه سلفی با گروه طالبان به تاریخ ۲۰-۴- ۲۰۲۰ می‌باشد. در این جلسه که توسط کمیسیون دعوت و ارشاد و جلب و جذب گروه مسلح طالبان به رهبری مولوی عبدالکبیر برگزار شده بود، در آن اعضای برجسته گروه اهل حدیث به قیادت شیخ عبدالعزیز نورستانی از گروه مسلح طالبان حمایت خود را اعلام نمود بعد از آن جلسه حالا دیده می‌شود که شیخ عبدالعزیز به تعقیب حمایت خود از گروه مسلح طالبان به آن طرف خط فرضی دیورند در منطقه خیبر پختونخوا نقل مکان داده و با همکاری آی اس آی پاکستان در حال بسیج گروه اهل حدیث و دیگر گروه های افراطی و تروریستی موجود در پاکستان به منظور ادامه خشونت‌ها در کنار گروه طالبان می‌باشد.
به منظور چنین کاری، نوار صوتی را منتشر کرده است که در رسانه‌های پاکستانی بازتاب گسترده داشته است. در این نوار صوتی شیخ ابو عمر عبدالعزیز نورستانی از تمام اعضای رهبری و پیروان این گروه خواستار بیعت از گروه طالبان شده و می‌افزاید که «اکنون مردم پاکستان از تمامی اعضای گروه طالبان سپاسگزاری نمایند، به خاطری که خدمات شایانی را به دولت و مردم پاکستان انجام داده و حتی به نیروهای نظامی پاکستان نیز خدمت کرده‌اند و همین طور تمام زندگی شان را صرف خدمت به گروه‌های اسلامی در منطقه نموده‌اند، بناءً در این برهه حساس تاریخی نیاز است تا تمام گروه‌های دیگر به شمول پیروان اهل حدیث با طالبان یکجا شوند». شیخ ابوعمر عبدالعزیز در بخشی از نوار صوتی خود از گروه طالبان خواستار تامین امنیت افراد بلند پایه این گروه و در اختیار قرار دادن امکانات لوجستیکی برای ایجاد جبهه‌ها در کنار طالبان و تامین منابع مالی برای جلب و جذب بیشتر برادران دینی شان شده است.
با توجه به بیعت این گروه با گروه مسلح طالبان و نوار صوتی شیخ ابو عمر عبدالعزیز، به نظر می‌رسد که آی اس آی پاکستان برای طالبان در حال جلب و جذب افراد بیشتر برای ایجاد جبهه‌های نظامی علیه نیروهای امنیتی افغانستان است و طالبان نیز علاقمندند تا برای تقویت صفوف جنگی خود و ادامه خشونت‌ها از این گروه به شکل گسترده هم در جلب و جذب افراد و تقویت صفوف جنگی خود استفاده کنند.
یادداشت: آرای مطرح شده در این مقاله مربوط به نویسنده بوده و الزاماً بازتاب گر دیدگاه خبرگزاری دید نیست.

نویسنده

توفیق عظیمی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا