آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

چرا حکومت به روند صلح علاقه ندارد

ازین سبب حکومت بیش از دیگران علیه نشست مسکو و قطر حساسیت نشان داده و تبلیغات منفی پخش نموده و از آن وهم دارد. این واهمگی در سخنان حمدالله محب بیشتر تبارز یافته است که حتی علیه امریکا و زلمی خلیلزاد با عصبانیت سخن زد.

قرار است دومین نشست سیاسیون افغانستان و نمایندگان طالبان پیرامون پروسه صلح در تاریخ ۱۵ و ۱۶ آپریل در دوحه پایتخت قطر برگذار شود. لیست اشتراک کنندگان این نشست که در حدود ۲۰۰ نفر می‌رسد پخش گردیده است. دورپیشین این نشست با اشتراک نمایندگان و سیاسیون مطرح افغانستان در غیاب نمایندگان دولت در مسکو برگزار شده بود و نشست قطر به تسلسل آن برگزار می‌شود. نشست قطر چند پیام روشن دارد که در ذیل به آن اشاره می‌کنیم.
نخست، مشکل افغانستان اگردرمنطقه حل نشود در غرب حل نمی‌شود. امریکایی‌ها نیز به این درک رسیده‌اند که مشکل افغانستان اگردر تهران، قطر و مکه حل نشود در پاریس، واشنگتن و لندن حل نمی‌شود. تقریباً صدها کنفرانس در واشنگتن و اروپا در باره مسایل افغانستان برگذار شده است، ولی نه تنها مشکل افغانستان حل نشده بلکه به پیچیدگی‌های آن افزوده است. امروزه اجماع جهانی به وجود آمده است که مشکل افغانستان باید در منطقه حل شود و کشورهای منطقه دراینجا مهم است.
دوم، نشست قطر حلقه حاکم در افغانستان را دور زده است. طالبان یک بار در قطر نمایندگان افغانستان را به «حضور» نپذیرفتند. اکنون نیز نمایندگان دولت افغانستان چانه زنی‌هایی را برای اشتراک شان در نشست قطر دارند. ولی سید اکبر آقا عضو پیشین گروه طالبان گفته است: حضور نمایندگان دولت افغانستان مورد اختلاف است و طالبان تاکید دارند که نمایندگان دولت افغانستان باید بدون موقف دولتی اشتراک کنند.
وی افزوده است که لیست اشتراک نشست قطر را طالبان آماده می‌کنند و لیست انتشار یافته قابل قبول نیست. بنابراین؛ حضور نمایندگان دولت افغانستان هنوز هم مورد تردید است و احتمال این که دوباره طالبان، نمایندگان دولت افغانستان را نپذیرند، بعید نیست.
سوم، نشست قطر بیانگر اهمیت نشست مسکو است. گفتمانی که در مسکو مطرح شد تسلسل دارد و تا رسیدن به یک نتیجه مطلوب پایان نمی‌یابد. گفتمان مسکو در اذهان جامعه افغانستان نسبت به تمام کنفرانس‌های که درباره مسایل افغانستان گرفته است گسترده مطرح شده است و طرفین نیز این مسئله را دنبال می‌کند و احتمالاً به نتیجه‌ای خواهد منجر شد که به نفع حکومت نباشد. ازین سبب حکومت بیش از دیگران علیه نشست مسکو و قطر حساسیت نشان داده و تبلیغات منفی پخش نموده و از آن وهم دارد. این واهمگی در سخنان حمدالله محب بیشتر تبارز یافته است که حتی علیه امریکا و زلمی خلیلزاد با عصبانیت سخن زد.
در افغانستان شاید همه صلح می‌خواهند به جز حلقه مشخص در ارگ، ازین سبب که هم طالبان، هم شهروندان، هم سیاسیون کشور و هم کشورهای منطقه به صلح افغانستان تاکید دارند. این پروسه به نتیجه خواهد رسید.

نویسنده

هاشم امیری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا