آخرین اخبارافغانستانسیاستصلح

چرا حکومت در گزینش کمیشنران انتخابات دقت نکرد

به تازه‌گی پس از یک سکوت طولانی، سرانجام اعضای ارشد حکومت وحدت ملی از عملکرد کمیسیون‌های انتخاباتی به ویژه کمیسیون انتخابات انتقاد کردند.

برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان در ۲۸ و ۲۹ ماه میزان و نتایج آن افتضاح بود و هست. مقامات حکومت، احزاب سیاسی، جامعه مدنی و نهادهای ناظر انتخاباتی همه از عملکرد کمیسیون‌های انتخاباتی ناراض بوده و انتقادات تندی در برابر آن دارند. تقلب و فساد در انتخابات پارلمانی در حدی بود که خود کمیشنران کمیسیون انتخابات نیز نتوانستند آن را کتمان کنند.
این روزها روی عزل کمیشنران کمیسیون انتخابات از سوی رسانه‌ها و منابع سیاسی زیاد تاکید صورت می‌گیرد. انتظار داریم که پس از بسته شدن پرونده انتخابات مجلس نمایندگان، کمیشنران فعلی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری عزل شوند. به سود کشور نیست که انتخابات ریاست جمهوری در ۲۹ سرطان سال آینده از سوی این کمیشنران مدیریت شود.
به تازه‌گی پس از یک سکوت طولانی، سرانجام اعضای ارشد حکومت وحدت ملی از عملکرد کمیسیون‌های انتخاباتی به ویژه کمیسیون انتخابات انتقاد کردند.
محمد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری گفت که رسوایی و تقلب در انتخابات مجلس نمایندگان مایه سر افکندگی شده است و در عین حال اعتبار حکومت و مردم را زیر سوال برده است.
داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت نیز در جلسه شورای وزیران بالای کمیسیون انتخابات تاخت و با ادبیات طنز گونه گفت: « اگر نفوس ما به قدر کشور چین می‌بود، نتایج انتخابات مجلس نمایندگان حتمن در روز قیامت اعلام می‌شد.»
رسوایی انتخابات مجلس نمایندگان به پیمانه‌ای است که در افکار عمومی کشور انتخابات« گوسفندی» را زنده‌تر ساخته است. نهادهای ناظر بر روند انتخابات یک روز پس از برگزاری انتخابات از وقوع تقلب و تخطی‌های انتخاباتی به گونه گسترده اعتراض کردند.
جدا از حکومت افغانستان، حتی جامعه جهانی و سازمان ملل از تقلبات انتخاباتی ابراز نگرانی کردند و از کمیسیون انتخابات خواستند که باید عدالت انتخاباتی را تضمین نمایند. ناتوانی کمیسیون انتخابات بدون شک که کتمان پذیر نیست.
حکومت افغانستان عوض انتقاد از عملکرد کمیسیون انتخابات می‌توانست در گزینش کمیشنران این نهاد انتخاباتی دقت کند. اگر در موضوع گزینش کمیشنران کمیسیون انتخابات دقت می‌شد نتایج انتخابات و برگزاری آن این قدر مایه درد سر نمی‌شد. تقلبات و تخطی‌هایی که در روز انتخابات و پس از آن اتفاق افتاد، کار کمیشنران کمیسیون انتخابات است نه افراد پایین رتبه در این نهاد.
اکنون رهبری حکومت افغانستان تنها کاری که می‌تواند بکند پس از بسته شدن پرونده انتخابات مجلس نمایندگان و تامین عدالت انتخاباتی فرمان عزل کمیشنران کمیسیون انتخابات را صادر نماید.
منابعی از درون حکومت خبر می‌دهند که برنامه عزل کمیشنران فعلی و نصب افراد جدید به جای آن‌ها روی میز رییس جمهور است و نهایی شدن این مسئله منتظر نهایی شدن نتایج انتخابات است.
با این کمیشنران درست نیست که انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود. انتخابات ریاست جمهوری ظرف کلان تر از انتخابات پارلمانی است. نتایج آن اگر یک بار دیگر مایه جنجال شود یقین کنید که حکومت و حامیان خارجی آن توان حل و فصل آن را نخواهند داشت.
از جانب دیگر، حکومت جدا از این که در گزینش و انتصاب کمیشنران کمیسیون انتخابات دقت نکرد، بل در پروسه جلب و جذب آن‌ها بسیار سیاسی برخورد کرد. احزاب سیاسی می‌گفتند که حکومت در گزینش کمیشنران کمیسیون انتخابات سیاسی عمل کرده است.
آنچه بسیار مهم است این است که پس از بسته شدن بخث انتخابات پارلمانی، دیگر شاهد کمیشنران فعلی در کمیسیون انتخابات نباشیم.
در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، حرف و حدیث اصلاحات انتخاباتی زیاد مطرح می‌شود. بخشی از اصلاحات می‌تواند تعویض کمیشنران کمیسیون انتخابات باشد.
در انتخابات مجلس نمایندگان در پهلوی فساد مالی، تقلبات و فساد اخلاقی نیز مطرح شد. کمیسیون انتخابات متهم شد که از نامزدان انتخابات تقاضای جنسی کرده است.
به باور نویسنده، پرونده انتخابات مجلس نمایندگان رسواتر از انتخابات «گوسفندی» بوده است. اگر قرار باشد چنین رسوایی در انتخابات ریاست جمهوری تکرار نشود، بایستی تن به اصلاحات انتخاباتی داده شده و با کمیشنران فعلی خداحافظی شود.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا