آخرین اخبارافغانستانسیاست

پاسخ سرور دانش به حکمتیار و خلیلی:

چرا در حکومت دست نشانده نامزد انتخابات شدید/ اکنون دهه هفتاد خورشیدی نیست

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری در پاسخ به اظهارات روز پنجشنبه گلبدین حکمتیار، محمد کریم خلیلی و برخی دیگر از سیاسیون کشور می‌گوید که آنان در یک اتحاد ضمنی با طالبان و برای منافع کوچک شخصی به تخریب موضع دولت در روند صلح می‌‌پردازند.

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری در پاسخ به اظهارات روز پنجشنبه گلبدین حکمتیار، محمد کریم خلیلی و برخی دیگر از سیاسیون کشور می‌گوید که آنان در یک اتحاد ضمنی با طالبان و برای منافع کوچک شخصی به تخریب موضع دولت در روند صلح می‌‌پردازند.
به گزارش خبرگزاری دید، سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری که روز جمعه در مراسم گرامی‌داشت از هشتمین سالروز ترور عبدالمطلب بیگ سخن می‌زد، در واکنش به اظهارات روز پنجشنبه گلبدین حکمتیار، محمد کریم خلیلی و جمعی دیگر از سیاسیون کشور می‌گوید که آنان در اتحاد ضمنی با گروه طالبان به تخریب موضع حکومت می‌پردازند.
آقای دانش در مورد مواضع آقای حکمتیار که حکومت را « دست نشانده » خوانده، کشور را اشغال شده می‌داند و طالبان را مجاهدین در سنگر علیه اشغال خطاب کرد، گفت کسی که در همه عمر و با تمام وجود همکار خارجی‌ها بوده نباید چنین سخنانی بگوید.
دانش خطاب به حکمتیار: برخی در این روزها در یک اتحاد اعلام نشده، به طرفداری ضمنی از طالبان برخاسته و آنان را مجاهد و افغانستان را اشغال شده و حکومت افغانستان را نامشروع و مزدور می‌داند و همگی را اجیر و دست نشانده خارجی خطاب می‌کنند، در حالی که خود در تمام عمر و با همه وجود خود با خارجیان همکار بوده و اکنون هم بر خوان همین حکومت نشسته و خود را در انتخابات همین کشور به اصطلاح اشغال شده کاندید هم کرده است!
آقای دانش در بخشی دیگر از سخنانش گفت که برخی سیاسیون دوره کنونی را با دهه هفتاد اشتباه گرفته‌اند و نمی‌دانند که مردم افغانستان امروز نیاز به قیم ندارند: برخی دیگر هم حکومت را مانع صلح اعلام می‌کنند و می‌گویند که صلح یک پروسه دولتی نیست و گویا به نمایندگی از طالبان اعلام می‌کنند که طالبان نمی‌خواهد با این حکومت و با این رییس جمهور مذاکره کند و باید طرف مذاکره با طالبان گروه‌هایی باشند که در چهار سال حاکمیت طالبان با آنان در جنگ بودند.
به گفته آقای دانش، این دسته از سیاسیون، افغانستان کنونی را با افغانستان دهه هفتاد و جنگ‌های آن دوره مقایسه می‌کنند.
او افزود، اما سؤال این است که اگر شما در دهه هفتاد با طالبان درگیر بودید و از این جهت ادعا دارید که باید شما طرف مذاکره باشید آیا فکر نمی‌کنید که دولت و حکومت افغانستان اکنون ۱۸ سال است که در جنگ است و نیروهای دفاعی و امنیتی و مردم ملکی ما در این ۱۸ سال ده‌ها هزار نفر قربانی داده‌اند، این دولت شایستگی بیشتر دارد که به نمایندگی از مردم افغانستان محور اصلی مذاکرات باشد؟ آیا برای این همه قربانیان ۱۸ سال اخیر و خانواده‌ها و اقارب آنان نباید سهم و حقی در مذاکرات صلح قایل شد؟
معاون دوم ریاست جمهوری همچنان نسبت به اظهارات محمد کریم خلیلی رییس شورای عالی صلح نیز واکنش نشان داده و اظهارات را او را در راستای منافع شخصی و گروهی‌اش خواند.
دانش گفت:جالب این جا است که برخی از کسانی که خود از طرف حکومت و رییس جمهور، ریاست شورای صلح همین دولت را عهده دارند و یا عضو آن هستند نیز مدعی هستند که این دولت مانع صلح است و باید طرف اصلی مذاکرات احزاب سیاسی باشد و نه دولت.
به باور سرور دانش، صلح تنها با تضرع و تمجید نزد طالبان و جبهه گیری علیه حکومت تامین شده نمی‌تواند و روند صلح پیچیده‌تر از جنگ است.
انتخابات:
سرور دانش در مورد جنجال‌های انتخاباتی کشور می‌گوید که باید طرف‌های مختلف انتخاباتی به قاعده بازی احترام گذاشته و بگذارند که این نهادها کار خود را مطابق قانون ادامه دهند.
او افزود که جای تاسف است که کسانی دیروز کمیسیون انتخابات را زیر فشار گرفته بودند و اکنون با زیر فشار قراردادن کمیسیون شکایات انتخاباتی، می‌گویند که اجازه نخواهند داد کمیسیون شکایات انتخاباتی نتایج ابتدایی را تایید کند.
دانش: جای تعجب بیشتر از کسانی است که در انتخابات ۲۰۱۴ طرفدار تیم تحول و تداوم بوده اند و امروز ادعا می‌کنند که در همان دوره هم تقلب صورت گرفت ولی ما سکوت کردیم. بسیار ادعای جالب و در عین حال متناقض است. در آن زمان برای اعلام حمایت و محکوم کردن تیم رقیب و حتی متقلب خواندن تیم رقیب از همدیگر پیشی می‌گرفتند و به کسی نوبت تملق و چاپلوسی نمی‌رسید ولی امروز که از حکومت ناراضی هستید و یا به منافع شخصی خود دست نیافته‌اید، انتخابات آن دوره را تقلبی می‌خوانید! جالب تر این که اگر تقلبی صورت گرفته بود چرا سکوت کردید؟ و چرا در این پنج سال چیزی نگفتید؟ و اگر به منافع و حقوق مردم می‌اندیشید و شعار حق مردم را به سینه می‌کوبید چرا در آن انتخابات با سکوت خود به سرنوشت مردم خیانت کردید؟

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا