آخرین اخبارافغانستانتحلیلروند صلحسیاست

چرا دور دوم مذاکرات صلح به کندی آغاز شد؟ 

دور دوم مذاکرات صلح بین حکومت افغانستان و گروه طالبان در بحبوحۀ نگرانی‌ها در مورد افزایش خشونت‌ها در افغانستان هفتۀ‌ گذشته با کندی آغاز شد.
این گفت‌وگوها که در قطر برگزار شد به روز سه‌شنبه از سر گرفته شد، اما سپس به روز شنبه موکول شد، زیرا رییس تیم مذاکره کننده طالبان در پاکستان بود.
یک مقام دفاعی ارشد ایالات متحده نیز در پاکستان بود و با رهبران نظامی آن کشور به روز جمعه دیدار کرد. بر بنیاد بیانیه سفارت امریکا، این نشست که بین رهبری ارتش پاکستان و «دیوید هیلوی» دستیار معاون وزیر دفاع امریکا در امور امنیت اقیانوس هند و آرام برگزار شد، نیاز فوری برای کاهش خشونت‌ را در افغانستان تأیید کرد.
در بیانیه آمده است:‌«دو جانب در مورد ضرورت فوری کاهش خشونت‌ها و آغاز معنادار گفت‌وگوها بین مذاکره کننده کنندگان جمهوری اسلامی و طالبان گفت‌وگو کردند.»
هیلوی در این نشست به جنرال «ساهیر شمشاد میرزا» رییس ستاد کل ارتش پاکستان گفته است که واشنگتن به همکاری امنیتی سودمند طولانی‌مدت و متقابل با پاکستان متعهد است و می‌خواهد همکاری را در عرصۀ مبارزه با تروریزم تقویت کند.
پاکستان نفوذ قابل توجهی بالای طالبان و کشاندن آن‌ها به میز مذاکره دارد. اسلام‌آباد همواره خواستار کاهش خشونت‌ شده است، اما بیان داشته است که جنگ باید از جانب دولت افغانستان نیز کاهش یابد.
ملا عبدالغنی برادر معاون سیاسی گروه طالبان که توافق‌نامۀ صلح میان امریکا و این گروه را رهبری کرد ملا حکیم رییس هیئت مذاکره کنندۀ‌ طالبان تا روز چهارشنبه در پاکستان بودند، اما جزئیات زیادی از فعالیت‌های آن‌ها در این کشور وجود ندارد. شورای رهبری طالبان در شمال شرق پاکستان در شهر کویته قرار دارد.
زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان به هر دو جانب گفت‌وگو کننده نسبت به هدر دادن این فرصت برای صلح هشدار داد است و برای کاهش خشونت‌ها که منجر به آتش‌بس شود، تلاش می‌کند.
یک فرمانده گروه طالبان که خواسته نامی از وی گرفته نشود، می‌گوید که طالبان به حکومت افغانستان اعتماد ندارد. محمد نعیم سخنگوی گروه طالبان نیز آتش‌بس فوری را رد کرد.
نعیم به این منبع گفت: «آجندای گفت‌وگوها هنوز نهایی نشده است. هیچ زمان مشخصی در مورد تصمیم‌گیری روی آتش‌بس وجود ندارد.»
تحلیل‌گران می‌گویند که در حالی که آتش‌بس اولویت حکومت افغانستان است، گروه طالبان می‌خواهند بدانند افغانستان پسا-جنگ و تقسیم قدرت چگونه خواهد بود. انتظار می‌رود مذاکرات صلح نقشۀ راهی برای افغانستان پسا-جنگ آماده کند که طالبان در آن نقش داشته باشند.
با این حال، بر بنیاد گزارش‌ها، رییس جمهور اشرف غنی پیشنهاد حکومت موقت را رد کرده و با زلمی خلیلزاد نیز دیدار نکرده است.
طارق فرهادی مشاور پیشین حکومت و تحلیل‌گر سیاسی می‌گوید: «مزیت ساختار حاکمیت ایتلافی که شامل طالبان نیز می‌شود، این است که آن‌ها می‌توانند از طریق ساختار قدرت برای بازنگری در ارکان قانونگذاری، اجرایی و قضایی کشور مذاکرات را ادامه دهند».
Shokohmand, [09.01.21 20:37]
لید

نویسنده

کتی گنون 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا