آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

چرا شانس اشرف غنی در انتخابات آینده کمرنگ است؟

براساس گزارش‌ها، کریم خلیلی نیز از دیگر متحدان اشرف غنی رابطه ایده‌الی با او ندارد. به نظر می‌رسد که آقای خلیلی در انتخابات آینده با غنی نباشد.


محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور تلاش دارد تا یک بار دیگر بر کرسی ریاست جمهوری تکیه بزند. اخیراً برخی از رسانه‌ها گزارش کرد که‌ دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا، به درخواست مکرر رییس جمهور غنی برای دیدار در حاشیه هفتادوسومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک، پاسخ رد داده است. قرار بود رییس جمهور غنی به همین منظور عازم نیویارک شود، ولی این سفر سر نگرفت و به جای او داکتر عبدالله به نمایندگی از افغانستان عازم نیویارک شد.
روزنامه اطلاعات روز در مطلبی نوشته بود تلاش نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد، برای دیدار رییس جمهور غنی و ترامپ ناکام مانده است.
روز گذشته یک منبع سیاسی به خبرگزاری دید خبر داد که ترامپ رییس جمهور امریکا، دریافته بود که آجندای دیدار اشرف غنی با ترامپ خیلی شخصی است.
انتخابات دور جدید ریاست جمهوری در پیش است. رییس جمهور غنی اکنون دریافته است که برای پیروزی در انتخابات به حمایت جامعه جهانی وامریکایی‌ها نیاز دارد.
رییس جمهور غنی باری در سفر به ولایت هرات به گونه آشکار گفته بود که مردم برای پنج سال دیگر از او حمایت کنند. در عمر حکومت وحدت ملی تجربه شد که رییس جمهور غنی، در امر حکومتداری ناکام است.
می‌توان گفت که بخش زیادی از چالش‌های کنونی، ناشی از انحصارگرایی رییس جمهور است.
اشرف غنی در انتخابات سال ۱۳۹۳ برای مردم افغانستان یک امر تجربه‌ نشده بود و روی همین علت مردم تا حدودی نسبت به او خوش‌بین بودند.
جان کیری وزیر خارجه پیشین امریکا در کتاب خود آورده است که رییس جمهور غنی، سیاستمدار کم تجربه و بی‌حوصله است.
اما حال وضعیت تغییر کرده است و مردم متوجه شده‌اند که بهتر است در انتخابات ریاست جمهوری دنبال گزینه‌ای بهتر از غنی باشند.
سیاست‌های تفرقه‌افکن رییس جمهور غنی، اوضاع را سخت آشفته کرده است. مردم افغانستان که از تاریخ گذشته خود چندان دل خوش ندارند، از رفتن سمت یک درگیری قومی هراس دارند. تمامی این هراس‌ها و دل نگرانی بدون شک نتیجه سیاست‌های قومی و بدون محاسبه غنی بوده است.
اشرف غنی در حکومت وحدت ملی حتی نتوانست به یاران انتخاباتی خود وفا کند. جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری یکی از متحدان انتخاباتی او بود.
قرار است در ۲۸ میزان چهارمین دور از انتخابات پارلمانی به جز ولایت غزنی در افغانستان برگزار شود. چگونگی انتخابات غزنی خیلی جنجال ساز شد و کمیسیون انتخابات اعلام کرد که انتخابات پارلمانی این ولایت باشد برای زمان دیگر.
نمایندگان فعلی غزنی و مردم آن تاکید دارند که ریاست جمهوری با انتخابات این ولایت برخورد قومی و سیاسی کرده است.
در مورد توزیع شناسنامه‌های برقی نیز همین طور شد. اقوام مختلف کشور تاکید داشتند و دارند در صورتی شناسنامه برقی دریافت می‌کنند هویت آن‌ها «افغان» درج نشود. ولی رییس جمهور به رغم خواست مردم کوتاه نیامد.
آنچه در این چند سال واقع شد موجب شد تا قومیت ازبیک به رهبری جنرال دوستم دیگر به غنی اعتماد نکنند. برای ازبیک‌ها دیگر قابل قبول نیست که جنرال دوستم در انتخابات پیش رو همانند گذشته در کنار اشرف غنی باشد. به تازه‌گی یک عضو جنبش به خبرگزاری دید گفت که آقای دوستم باید اشتباه گذشته خود را جبران کنند.
بزرگان ولایت‌های شرقی که در انتخابات گذشته ریاست جمهوری حامیان اشرف غنی بودند، اکنون در جناح رقیب او قرار گرفته‌اند.
براساس گزارش‌ها، کریم خلیلی نیز از دیگر متحدان اشرف غنی رابطه ایده‌الی با او ندارد. به نظر می‌رسد که آقای خلیلی در انتخابات آینده با غنی نباشد.
محمد حنیف اتمر مشاور پیشین شورای امنیت ملی و اکلیل حکیمی وزیر پیشین مالیه به تازه‌گی از کنار رییس جمهور رفته‌اند.
بربنیاد گزارش‌ها، احتمال دارد که آقای اتمر یکی از نامزدان انتخابات پیش رو باشد.
جلال فرامرز- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا