آخرین اخبارافغانستانتحلیلخبر های مهمسیاست

چرا شاه حسین مرتضوی علیه ایران موضع گرفت

همه متفق هستیم که نظام افغانستان مظهر اراده ملی است و باید عنان مسایل داخلی در اختیار آن باشد، ولی واکنش سانتی‌مانتال معاون سخنگوی ارگ در واقع اوج بحران مدیریت اتاق فکر زعامت ملی را نشان می‌دهد، بحرانی که باید در جایی فرافکنی شود.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری، صبح امروز پنجشنبه (۲۰ جدی) در یک پُست فیسبوکی به شدت علیه دولت ایران موضع گرفت. هرچند این پُست او پس از دقایقی از صفحه‌اش حذف شد.
آقای مرتضوی در این پُست نگاشته بود:« سخنگويان جديد طالبان!!؟
مقامات وزارت خارجه ايران اين روزها در نقش سخنگويان طالبان عمل مي‌كنند. اگر كشور همسايه معتقد به گفتگو براي راه حل مي‌باشند چرا راه گفتگو را با گروه‌هاي مخالف داخلي خود از جمله مجاهدين خلق بسته است؟ چرا به مشكل سياسي داخلي خود كه سال‌ها ايران را به بحران برده است از راه گفتگو اقدام نمي‌كند؟ آيا بهتر نبود به جاي شنيدن صداي طالبان صداي مخالفان سياسي مانند ميرحسين موسوي يا كروبي شنيده مي‌شد؟»
پرسش این است که چرا مرتضوی به یک باره در برابر ایران چنین موضعی اختیار کرد و دوباره حرفش را پس گرفت.
به نظر می‌رسد حرف او در واکنش به گفته‌های روز گذشته وزیر خارجه ایران بوده. محمد جواد ظریف روز گذشته در هند گفته بود که طالبان باید در ساختار قدرت در افغانستان نقش داشته باشند، ولی نه در راس آن.
طالبان با ارگ گفت‌وگو نمی‌کنند و بارها این موضوع را اعلان کرده‌اند. امریکایی‌ها با طالبان وارد مذاکره شده‌اند. احزاب سیاسی می‌خواهند با طالبان گفت‌وگو کنند. کشورهای همسایه هم بسیج شده‌اند که در روند صلح کشور نقش بارز داشته باشند. پس ارگ خودش را اولین قربانی تامین صلح دیده و نگران دور زده شدن است.
در واقع پست آقای مرتضوی نشان دهنده شدت نگرانی ارگ در مسئله مذاکرات و روند صلح است. این نشان می‌دهد که حکومت افغانستان در چه حد خودش را متزلزل و مایوس می‌انگارد. همه متفق هستیم که نظام افغانستان مظهر اراده ملی است و باید عنان مسایل داخلی در اختیار آن باشد، ولی واکنش سانتی‌مانتال معاون سخنگوی ارگ در واقع اوج بحران مدیریت اتاق فکر زعامت ملی را نشان می‌دهد، بحرانی که باید در جایی فرافکنی شود.
شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا