آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

چرا طالبان آتش‌بس نمی‌کنند؟

بدون شک جنگ طالبان با حکومت افغانستان، جنگی نیست که برخاسته از چند مدرسه دینی، با عرق شدید مذهبی باشد، این جنگ در واقع زورآزمایی نیابتی برخی کشورهای منطقه، جهان و مافیای مواد مخدر است.

آدم گاهی از جهل و سرسپردگی و «خریت» برخی به قول صادق هدایت، کلک حیرت به منقار می‌گزد. این سخن را گفتم تا معیاری باشد برای جهل مرکب و سرسپردگی عام و تام گروه طالبان به مراجعی که از آن‌ها امر و نهی و استراتژی و راهبرد دریافت می‌کنند. گروه طالبان به منابع و مراجع و نخ‌ها و کانال‌های اطلاعاتی مختلف در منطقه و پیرامون وابسته است. این گروه در واقع علیه منافع ملی و مردم افغانستان ایجاد شده تا منافع جغرافیاهای دیگر را تضمین و حمایت کند.
اگر در گذشته جنگ و جدال آنان زیر اسم و رسم جهاد علیه اشغال و تجاوز قوای خارجی توجیه می‌شد، پس از توافق با امریکا و تعهد به عدم حمله و هجمه بر منافع قوای خارجی، زایل شده و دیگر خریدار ندارد.
طالبان اما معکوس آن که می‌دانند جنگ شان علیه قوای داخلی مبنا و بنیاد شرعی ندارد، باز هم بر طبل جنگ می‌کوبند و همه روزه در نقاط مختلف کشور خون به پا می‌کنند. چرا؟ چون ماهیت این گروه در جنگ است که معنا و مفهوم می‌یابد و قادر به ادامه حیات و حفظ شیرازه خود می‌شود، چون در جنگ است که سنگرهای خود را از فروریزی نجات می‌دهد و نیروی جنگی خود را حفظ می‌کند، در جنگ است که می‌تواند از منافع عقبه سیاسی و جنگی خود دفاع کند.
اگر جنگ خاتمه یابد، هم هستی گروه طالبان بی‌معنی و مفهوم می‌شود و هم منافع سازمان‌های استخبارات و کشورهای حامی آنان زایل می‌شود. در آن صورت، فلسفه وجودی گروهی به نام طالبان برای عقبه نظامی و اطلاعاتی از معنا تهی شده و احتمالاً به رهایی کامل آنان می‌انجامد. سازمان‌ها و حلقات استخباراتی حامی گروه طالبان به خوبی می‌دانند که در صورت ختم جنگ، نیرومند ترین اهرم فشار خود را علیه نظام افغانستان که از دید آنان به رقبای شان نزدیک تر است، از دست می‌دهند و در معادلات قدرت عرصه را برای حریف خالی می‌کنند. بدون شک جنگ طالبان با حکومت افغانستان، جنگی نیست که برخاسته از چند مدرسه دینی، با عرق شدید مذهبی باشد، این جنگ در واقع زورآزمایی نیابتی برخی کشورهای منطقه، جهان و مافیای مواد مخدر است.
پس با توجه به این موارد، درخواست آتش‌بس از طالبان در واقع، آب در هاون کوفتن و شلیک کردن در تاریکی است.
باید اذعان کرد، تازمانی که منافع کشورها و سازمان‌های مافیایی دخیل در میدان جنگ افغانستان برآورده نشود، هم طالبان به جنگ ادامه خواهند داد و هم مذاکراتی پیروز نخواهد شد.

یادداشت: دیدگاه و نظریات مطرح شده در مطلب به نویسنده بر می گردد و خبرگزاری دید در این مورد مسئولیت ندارد.

نویسنده

شکوهمند

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا