آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیل

چرا عبدالله از حق تاجیک‌ها دفاع نمی‌تواند


پس از تشکیل حکومت وحدت ملی و تقسیم پنجاه پنجاه قدرت میان رییس‌جمهورغنی و داکترعبدالله و ایجاد نهاد ریاست اجرایی چانه‌زنی‌ها بر سر چگونگی تقسیم ارگان‌های دولتی میان هر دو تیم آغاز شد.
هرچند رییس‌جمهورغنی از سوی کمیسیون انتخابات کشور برنده انتخابات سال ۹۳ اعلام شد ولی با اعتراض‌ها و پا فشاری‌های حامیان قدرتمند تیم اصلاحات و همگرایی مبنی بر فساد گسترده در انتخابات وضعیت کشور بحرانی شده و در فرجام با پادرمیانی جان کری وزیر خارجه پیشین ایالات متحده، توافق نامه تشکیل حکومت وحدت ملی میان داکتر عبدالله و آقای غنی امضا شد.
رفته رفته اما، بی کفایتی و عدم صلاحیت سیاسی ریاست اجرایی در تعاملات بزرگ سیاسی با جانب ارگ آشکار شده و حامیان تیم اصلاحات وهمگرایی دریافتند که سرمایه‌گذاری‌های مادی و معنوی‌شان روی شخص داکتر عبدالله بیهوده است.
عطا محمد نور و در کل رهبری حزب جمعیت اسلامی به عنوان حامی درجه یک تیم اصلاحات و همگرایی، بخاطر بی کفایتی و عدم صلاحیت و جرئت سیاسی داکتر عبدالله در مواجهه با تیم رقیب ، با رییس‎جمهور وارد مذاکره شد و به جای رییس اجرایی گفت‎وگوها میان تیم اصلاحات و همگرایی و ارگ را به دوش گرفت. سرانجام با تلاش‌های آقای نور جانب ارگ تمکین کرده و حاضر به پرداخت حق حامیان تیم اصلاحات و همگرایی شد.
در توافق میان ارگ و عطا محمد نور، در کنار دیگر نهادهای حکومتی ریاست مستقل ارگان‌های محلی نیز به جانب تیم اصلاحات و همگرایی تعلق گرفت ولی به تازگی خبر از گماشته شدن متین بیگ از سوی ریاست‌جمهوری به ریاست مستقل ارگان‎های محل به بیرون درز کرده است.
داکتر عبدالله بیش‎ترین رای را از میان تاجیک‌ها كسب كرده و در واقع نامزد تاجیک ها در انتخابات ریاست جمهوری بود ولی او هیچگاه نتوانست از حقوق این ملت بزرگ دفاع نمايد و امانت مردم را به جا بیاورد.
زمانی که والی بلخ وارد گفت‌وگو با ارگ شد بهانه به دست آقای عبدالله افتاد که او کنار زده شده و آقای نور خودسرانه وارد مذاکره با ارگ شده و حیثیت حقوقی نهاد ریاست اجرایی زیر سوال رفته است.
ولی اکنون که میان آقای غنی و اقاي نور اختلافات شدیدی به میان آمده و میدان برای جناب عبدالله خالی است و هیچ رقیب درون‌حزبی هم ندارد چرا خاموش است و صدایی برای حق‎خواهی در برابر تکروی‌های ارگ بلند نمی‌کند.
به نظر می‌رسد که آقای عبدالله تا حدی فریفته کاخ سپیدار، وعده های میان تهی ارگ و حضور یافتن در محافل تشریفاتی شده است که فراموش کرده رسالتش چیست و مردم تاجیک چی حقی بالای او دارند.
ما به تمام اقوام شریف کشور احترام داریم و همچنان به این باور هستیم که گمارش اشخاص در نهاد‌های دولتی بر اساس شایستگی و تخصص باشد نه قومیت ، مذهب و زبان ، ولی زمانی که مسئله تقسیم قدرت و سهم‌گیری اقوام در میان باشد آنگاه باید برای گرفتن حق آن قوم از کسی که نماینده‌گی آن را یدک می‌کشد انتظارات زیادی می‌رود.
اکنون داکتر عبدالله از سوی ریاست‌جمهوری تبدیل به یک چهره تشریفاتی و عروسک سیاسی شده و قوم تاجیک باید در جست‌وجوی نماینده دیگری در حکومت باشند.
ظاهر شکوهمند – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا