آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

چرا عزل و نصب‌ها در حکومت شدت گرفت

اکنون دیده می‌شود که رییس جمهور غنی در هیچ مورد با نامزدان و احزاب سیاسی موافق نیست. نامزدان انتخابات ریاست جمهوری به طور مشخص چند تا پیشنهاد دارند، حکومت موقت یا سرپرست و محدود شدن صلاحیت‌های رییس جمهور غنی.

چهار ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فاصله داریم. قرار است انتخابات ریاست جمهوری همزمان با دو انتخابات دیگر در ششم میزان سال جاری خورشیدی برگزار شود. اما دیده می‌شود روند عزل و نصب در حکومت به شدت جریان دارد. محمد اشرف غنی رییس حکومت که از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری است، از چندی بدین سو سرگرم عزل و نصب در بدنه حکومت وحدت ملی است. با آن که نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و جناح‌های سیاسی تاکید می‌کنند که پس از اول جوزای سال پنجم دوره کار حکومت پایان می‌یابد و ادامه کار رییس جمهور غنی مشروع نیست اما، آقای غنی همچنان به کار خود در ارگ ادامه می‏‌دهد.
اکنون دیده می‌شود که رییس جمهور غنی در هیچ مورد با نامزدان و احزاب سیاسی موافق نیست. نامزدان انتخابات ریاست جمهوری به طور مشخص چند تا پیشنهاد دارند، حکومت موقت یا سرپرست و محدود شدن صلاحیت‌های رییس جمهور غنی.
روز یکشنبه(۵ جوزا)، هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری در یک نشست خبری اعلام کرد که رییس جمهور غنی براساس برنامه‌هایش به کار خود ادامه می‌دهد و صلاحیت‌های رییس جمهور در قانون اساسی واضح است.
به تازگی داکتر عبدالله نامزد تیم انتخاباتی « ثبات و همگرایی» در فراخوانی تاکید کرده است که صلاحیت‌های رییس جمهور غنی باید کاهش یابد. یکی از نگرانی‌های نامزدان این است که آقای غنی از روند عزل و نصب در حکومت استفاده انتخاباتی و سیاسی می‌کند.
پیشتر نامزدان انتخابات ریاست جمهوری به کرات اعلام کرده‌اند که رییس جمهور غنی از پروسه عزل و نصب بهره برداری انتخاباتی می‌نماید. محمد حنیف اتمر نامزد تیم انتخاباتی« صلح و اعتدال» گفته که روند تقرری‌ها در کمیسیون انتخابات مشکوک و پرسش برانگیز است.
در چهار ماه پس از نام‌نویسی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، رییس جمهور غنی دست کم ۱۶ فرمان و ۱۵ حکم برای عزل و نصب در سمت‌های رده‌ بالای دولتی صادر کرده است. این فرمان‌ها و احکام شامل رده‌های بلند به شمول معاونت دوم ریاست اجرایی، وزیران سرپرست و…وزارت خارجه کشور می‌شود.
در تازه‌‌ترین مورد، رییس جمهور غنی روز شنبه (چهارم جوزا) با صدور حکمی نجیب‌‌الله خواجه ‌عمری را برکنار و عبدالتواب بالاکرزی را به عنوان سرپرست وزارت تحصیلات عالی، جایگزین وی کرد.
همچنان رییس جمهور غنی محمد فهیم هاشمی رییس تلویزیون یک را به عنوان سرپرست وزارت مخابرات و تکنالوجی معلوماتی تعیین کرده است.
با این وجود، به نظر می‌رسد رییس جمهور غنی به خواست نامزدان انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر محدود شدن صلاحیت‌های رییس جمهور غنی هیچ گونه اعنتایی نکرده و نمی‏کند.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا