آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

چرا عطا محمد نور به جنگ رفت؟

عطا محمد نور با درک چگونگی وضعیت به خوبی می‌دانست این جنگ نه تنها با طالبان و شورشیان مخالف مسلح دولت است، بلکه سازمان دهی شده از طرف حزب اسلامی است. بی‌شک که در مناطق نامبرده افراد تفنگدار غیر مسئول وابسته به حزب اسلامی وجود دارند و آنان با تبانی حلقاتی خاص در ارگ، دست به حملات خونین بالای مردم چندین روستا زدند.


در اواخر ماه حمل سال جاری، تدارکات طالبان به همیاری تفنگداران حزب اسلامی در شهرستان‌/ ولسوالی‌های غربی و شمالغربی ولایت بلخ آغاز شد. پیش از این نیز آوازه بود که حزب اسلامی در شهرستان‌های چاربولک، چمتال و دولت‌آباد، جنگ افزار توزیع کرده است. در همین راستا خبرهایی نیز به گوش می‌رسید که تعدادی از جوانان جنگجوی طالب از جنوب کشور به رهنمایی حزب اسلامی بدون هیچ نوع جنگ‌افزار به بهانه جمع آوری محصولات زراعتی مانند، اینگ و غیره، گروهی وارد شهرمزارشریف شدند و سپس به شهرستان‌های عموماً غربی جا به جا شدند.
عطا محمد نور با درک چگونگی وضعیت به خوبی می‌دانست این جنگ نه تنها با طالبان و شورشیان مخالف مسلح دولت است، بلکه سازمان دهی شده از طرف حزب اسلامی است. بی‌شک که در مناطق نامبرده افراد تفنگدار غیر مسئول وابسته به حزب اسلامی وجود دارند و آنان با تبانی حلقاتی خاص در ارگ، دست به حملات خونین بالای مردم چندین روستا زدند. افراد زیادی را از خانه بیرون کردند و به به بهانه مامور دولت بودن به گوله بستند، و سپس به گونه دسته‌جمعی و گروهی به جانب تعمیر اداری شهرستان چاربولک و دولت‌آباد یورش بردند. جنگ مسلحانه دایمی در این مناطق وجود داشت و گاه‌گاه شعله می‌کشید، اما در اواخر ماه حمل ۱۳۹۷ خورشیدی، تمام طالبان و تفنگداران حزب اسلامی بسیج شدند و حمله گروهی به جانب تعمیر اداری و قومندانی امنیه شهرستان چاربولک را شکل دادند. در این حمله خونین، قومندان امنیه شهرستان چاربولک زخم برداشت و در بیمارستان جان سپرد. جان سپردن ضابط خنجر قومندان امنیه شهرستان چاربولک وضعیت امنیتی تمام ولایت بلخ را بهم زد و اینجا بود که عطا محمد نور با تمام فرماندهان تحت رهبری خود، نیروی چندهزارنفری را تشکیل دادند و جهت پاکسازی مناطق تصرف شده به دست طالبان و دیگر گروه‌ها شتافتند که عملیات پاکسازی شان به نام « ولید۵ » بود.
پرسش این‌جاست که در صورت موجودیت قول اردوی ۲۰۹ شاهین و هزاران سرباز و جنگ‌افزار، چرا عطا محمد نور با همرزمان خود که اکثراً مسئولیت دولتی ندارند، به جانب مخالفان مسلح شتافت؟ پاسخ به این پرسش زیاد دشوار نیست، نخست: این که اراده بسیار سست رهبران حکومت و وزارت دفاع در زمینه نابود سازی عناصر دهشت‌افگن کاملاً هویدا است.
دوم: گیریم که قول اردوی شاهین در زمینه اقدام کرد، این اقدام بسیار کند، زمانگیر و بی‌تاثیر خواهد بود؛ زیرا تجربه نشان می‌دهد که اگر مسئولان محلی علیه طالبان اقدام نکنند، جنگ بسیار به درازا خواهد کشید.
عطا محمد نور چنانچه در سیاست خبره است و برنده میدان، در جنگ و نبرد نیز فرمانده قهار و محکم است. او می‌داند که نباید در مقابل دهشت‌افگنان و عناصر مخرب دست زیر دست ماند و منتظر کمک و عملیات نظامی نشست. با تجارب در زمینه‌های گونه‌گون و اخذ تجارب کافی در جنگ‌های سال‌های گذشته در خط نبرد شهرستان‌های البرز و زاری، تحلیل و تفکلیک دشمن چندان برایش دشوار نیست. با تحلیل وضعیت، جنگ را چنان فرماندهی می‌کند و سامان می‌دهد که تقریباً همیشه برنده میدان است. هر فرماندهی که به گونه دقیق و حساب شده، دشمن خود را بشناسد و تکتیک‌های فراوان برای نابودی دشمن در آستین خود داشته باشد، به راحتی می‌تواند ثبات و امنیت را در منطقه برقرار کند. چنانچه عطا محمد نور در سیاست صریح و قاطع عمل می‌کند، در نابودی دشمنان صلح و آرامش نیز قهار و تیزتک است. فرض کنید اگر در این جنگ، عطا محمد نور با همراهانش شرکت نمی‌کرد، چه فاجعه‌ای رخ می‌داد. ناامنی آهسته آهسته تا دامنه‌های شهرمزارشریف می‌رسید و آنگاه برچیدن آن خیلی دشوار خواهد بود، به گفته خود وی دشمن را باید در نقطه تحرک و در نطفه باید نابود کرد. چنانچه اکنون مردم شریف استان/ ولایت کندز در آن گرفتارند، طالبان و شورشیان درست شعاع ده کیلومتری شهر قراردارند و هماننده انگل‌های ناسور باعث آزار و اذیت مردم می‌شوند.
عطا محمد نور یکبار دیگر به وعده خود در زمینه حفظ و ثبات ولایت بلخ عمل کرد و عملاً وارد صحنه جنگ شد، این بار نه تنها در قلمرو اداری ولایت بلخ بلکه به شهرستان فیض‌آباد ولایت جوزجان رفت و طالبان را از آنجان نیز بیرون راند. عملکردهای سریع و اقدامات جدی وی در زمینه امنیت همیشه مثبت بوده و تاثیرات آن بالای ولایت بلخ کاملاً قابل مشاهد و سنجش است. در غیر صورت ما اینقدر شاهد شکوفایی و انکشاف نخواهیم بود.
بیژن برناویج روزنامه نگار

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا