آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

چرا غنی کمیسیون انتخابات را توهین کرد!

گزارش‌های بیرون شده از جلسات ریاست جمهوری با کمیشنران کمیسیون انتخابات حاکی از آن است که رییس جمهور غنی با خشم و پرخاش بالای کمیشنران کمیسیون انتخابات فشار آورده تا اعلامیه‌ای را مبنی بر استفاده از کاپی تذکره در انتخابات منتشر کنند.
آنچه به بیرون درز کرده نشان می‌دهد که رییس جمهور غنی به گونه آشکار در امور کاری کمیسیون دخالت کرده و قوانین کشوری و انتخاباتی را زیرپا گذاشته است.
به نقل از اطلاعات روز، رییس‌ جمهور غنی در آخرین جلسه‌اش با اعضای کمیسیون مستقل انتخابات که شماری از وزرای دولت، نمایندگان نهادهای بین‌المللی و سایر مقامات دولت در آن حضور داشتند، از اعضای کمیسیون می‌خواهد که طرزالعملی را تصویب و فیصله‌‌ای را اعلام کنند که رأی‌دهندگان بتوانند توسط کاپی شناس‌نامه‌های‌شان برای انتخابات ثبت‌نام کنند.
گفته شده که آقای غنی روی این خواسته‌اش تا حد پرخاش و خشم پافشاری کرده و با استفاده از زور و بدون توافق کمیشنران اعلامیه‌ای را مبنی بر استفاده از کاپی تذکره در انتخابات به نشر می‌رساند.
گفته می‌شود که این تصمیم رییس ‌جمهور مداخله‌ عریان و غیرقانونی در امور انتخابات و حوزه‌ اختیارات کمیسیون انتخابات است.
بربنیاد فقره‌ ۲، ماده‌ ۱۹ قانون انتخابات، «کمیسیون مستقل انتخابات نمی‌تواند در جریان روند انتخاباتی لوایح و طرزالعمل‌های مربوط را تعدیل نماید.» اما بر خلاف حکم صریح قانون انتخابات، کمیسیون با اعلامیه دیروزش که شماری از اعضای کمیسیون باور دارند که مستقیماً توسط ریاست‌جمهوری تهیه و توسط کمیسیون منتشر شده، این ماده‌ قانون و طرزالعمل ثبت‌نام رأی‌دهندگان را نقض کرده است.
این درحالی است که گفته شده مخالفت چهار عضو کمیسیون انتخابات نیز نتوانسته جلو صدور این اعلامیه را بگیرد.
به باور کارشناسان، این عمل کرد رییس جمهور، مداخله آشکار در امور انتخاباتی بوده و در این راه برخی از اعضای کمیسیون و کارمندان خارجی این نهاد را توهین کرده است.
در همین حال، گزارش‌هایی از دو دستگی در میان اعضای کمیسیون به وجود آمده و اعضای مخالف تا مرز استعفای دسته جمعی پیش رفته‌اند، ولی در این میان برخی حلقات دیپلماتیک فعال شده و از استعفای آنان جلوگیری کرده است.
اطلاعات روز نوشته است:« پس از سفارش رییس ‌جمهور (سخن‌گوی کمیسیون باید هر چه فوری مشخص شود، رییس دارالانشا باید تعیین شود، استیکرها در کاپی شناس‌نامه چسپانده شود، استخدام‌ها توسط کمیسیون اصلاحات اداری انجام شود و حوزه‌های انتخاباتی کوچک‌تر شوند) به اعضای کمیسیون مستقل انتخابات، شش عضو کمیسیون در یک جلسه‌ داخلی بر سر پذیرفتن کاپی شناس‌نامه و یا رد آن، پس از بحث طولانی رأی‌گیری می‌کنند. از میان شش عضو حاضر (هاشمی به‌دلیل سفر خارجی غایب بوده است) چهار عضو با تصمیم رییس‌ جمهور مخالفت می‌کنند و دو عضو موافقت. پس از باخت موافقان تصمیم رییس‌جمهور در جلسه‌ رأی‌گیری، گل‌آجان صیاد، رییس کمیسیون به بهانه‌ تیلفون به بیرون می‌رود و به آقای بیدار عضو دیگر کمیسیون پیام می‌دهد. او نیز هم‌زمان با بیرون شدن از جلسه اعلام می‌کند که نصاب تکمیل نیست و نتیجه را ملغا اعلام می‌کند.»
گفتنی است که رییس جمهور غنی در جلسه به اعضای کمیسیون هشدار داده است که اگر خواست‌های او را نپذیرند، باید آماده استعفا از عضویت کمیسیون انتخابات باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا