آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

چرا موگرینی از اسلام‌آباد به کابل آمد

به نظر می‌رسد خانم موگرینی مسئولیت داشته تا به پاکستان برود که دیدگاه حکومت آن کشور را در مورد روند صلح داشته باشد و به کابل آمد تا سران حکومت افغانستان را برای پذیرفتن وضعیت ایجاد شده مجاب کند.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته در اسلام‌آباد با مقامات پاکستانی دیدار داشته و صبح امروز (سه شنبه ۶ حمل) وارد کابل شد. خانم موگرینی در کابل با رییس جمهور غنی و داکتر عبدالله دیدار داشت و مشخصاً گفت که در اسلام‌آباد روی روند صلح افغانستان با مقامات پاکستانی بحث کرده است.
دقیقاً پس از سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به اسلام‌آباد و کابل، عمران خان نخست‌وزیر پاکستان مدعی شده که حکومت افغانستان در روند صلح مانع است و از ایجاد اداره موقت در این کشور سخن زده است.
اکنون مسئله قابل بحث ارتباط سفر خانم موگرینی به کابل و اسلام‌آباد با روند صلح افغانستان، ایجاد اداره موقت و مجاب کردن ارگ برای پذیرفتن این وضعیت است.
به نظر می‌رسد خانم موگرینی مسئولیت داشته تا به پاکستان برود که دیدگاه حکومت آن کشور را در مورد روند صلح داشته باشد و به کابل آمد تا سران حکومت افغانستان را برای پذیرفتن وضعیت ایجاد شده مجاب کند.
رییس جمهور غنی در کنفرانس مشترک خبری با خانم موگرینی، گفت که « ثبات با زور و تهدید و گلوله ایجاد نمی‌شود» و باید انگیزه منفی در منطقه خنثی شود.
این حرف آقای غنی می‌تواند ناشی از انتقال پیام منطقه‌ای مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر پذیرفتن شرایط توافق صلح میان امریکا و طالبان از سوی ارگ باشد.
هرچند آقای غنی در این کنفرانس خبری احساساتی نشد و آرام سخن زد، ولی از ادبیات و جملاتی که به کار برد، می‌توان نتیجه گرفت که خانم موگرینی پیام واضح حکومت پاکستان و امریکا را به او انتقال داده است.
هم در بعد داخلی و هم در منطقه، حکومت متهم به سبوتاژ فرصت پیش آمده برای صلح در کشور است. پس با این حساب بدون شک سفر خانم موگرینی حاوی پیام « خوبی » برای ارگ و سپیدار نبوده است.
از زاویه دیگر، به نظر می‌رسد خانم موگرینی در ماموریت خویش ناکام بوده و دستگاه دیپلماسی ارگ توانسته او را مجاب کند. رییس جمهور غنی در کنفرانس به صورت واضح از « عدم سناریوی جداگانه اتحادیه اروپا در روند صلح » سخن زد.
در گذشته نیز وقتی یک دیپلمات غربی خواسته حکومت افغانستان را مجاب کرده و دیدگاه پاکستان را انتقال دهد، اول به اسلام‌آباد رفته و بعداً به کابل آمده است. این بار اما، ظاهراً خان پاکستان نتوانسته خیلی صبر کند و به صورت رسانه‌ای از نیت پاکستان برای ایجاد اداره موقت در کابل سخن زده است؛ نیتی که همواره توانسته وضعیت را در افغانستان جهت بدهد.

نویسنده

ظاهر شکوهمند_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا