آخرین اخبارتحلیلجهان

چرا نباید به امریکا اعتماد کرد؟

بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که امریکا با حمله به کشورهای آسیایی در پی بی‌ثبات کردن منطقه و فروش سلاح‌های نظامی خود به کشورهای عرب پول‌دار است…


امریکا مدعی نظامی کاملا دموکراتیک است، و مدعی دفاع از حقوق بشر در سراسر جهان. امریکا به دیگر کشورها توصیه می‌کند تا اصول دموکراسی و حقوق بشر را رعایت کنند و در امور داخلی دیگر کشورها مداخله نکنند. پس از سال‌ها کشمکش میان ایران و دیگر ابرقدرت‌های جهان، ایران به توافقی هسته‌ای موسوم به برجام(برنامه جامع اقدام مشترک) با کشورهای ۱+۵ و اتحادیه اروپا رسید. پس از نزدیک به دو سال اما با به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، امریکا دیشب راهبرد جدید خود را در قبال ایران اعلام کرد. ترامپ در این سخنرانی برجام را از بدترین توافقات در تاریخ امریکا توصیف کرد و گفت: من به عنوان رییس‌جمهور امریکا این توافق را نمی‌پذیرم.

فدریکا موگیرنی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اما به شدت مخالف سیاست جدید امریکا است و معتقد است ایران تاکنون از اصول و توافقات برجام تخطی نکرده است. خانم موگیرنی گفته است: برجام مسئله داخلی امریکا نیست و هیچ رییس‌جمهوری نمی‌تواند قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را زیر پا بگذارد.

این‌که ایران تا چه اندازه دولتی است دموکراتیک و تا چه اندازه به برجام پابند بوده است، مبحث دیگری است، اما آنچه بسیار قابل ملاحظه است، این است که خود امریکا چقدر قابل اعتماد است؟

کشوری دموکراتیک با متحدانی ضد دموکراسی

امریکا در حالی از کشورهای دموکراتیک حرف می‌زند و آن‌ها را به رعایت حقوق بشر توصیه می‌کند که خود متحد کشورهایی است که بسته‌ترین نظام اجتماعی را دارند. متحدان عرب امریکا در منطقه، نه تنها کشورهای شاهی و غیر دموکراتیک هستند که دارای نظامی کاملا بسته هستند که در آن شهروندان، کوچک‌ترین دخالتی در سیاست ندارند. کشورهای عرب منطقه بخصوص عربستان سعودی نه تنها از حقوق بشر و نظامی دموکراتیک بسیار فاصله دارد که متهم به حمایت و تمویل گروه‌های تروریستی از جمله طالبان و القاعده، در افغانستان و جهان است. از سوی دیگر، حمایت از اسرائیل در برابر فلسطین که سال‌هاست مورد حمله و تجاوز اسرائیل قرار دارد و این کشور(اسرائیل) بیشتر به یک پایگاه نظامی می‌ماند تا یک کشور، متهم به کشتن هزارها بی‌گناه و غیرنظامی از جمله زنان و کودکان است.

دخالت نظامی ناموجه به کشورهای آسیایی

تجربه عراق نشان داد که امریکا، دقت را قربانی  سرعت کرده و این کار را نیز از قصد انجام می‌دهد. حمله نظامی امریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ با توجیه «داشتن سلاح‌های کشتار دسته‌جمعی» که بعدا توسط بوش یک اشتباه اطلاعاتی عنوان شد. نشان می‌دهد، امریکا می‌تواند در هر زمان دیگر دچار این اشتباه شود و در عین‌حال این اشتباه را به قصد نیز انجام ‌می‌دهد. بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که امریکا با حمله به کشورهای آسیایی در پی بی‌ثبات کردن منطقه و فروش سلاح‌های نظامی خود به کشورهای عرب پول‌دار است. از سوی دیگر و مهم‌تر از این پخش اطلاعات طبقه‌بندی شده توسط سازمان اطلاعاتی امریکا، نشان داد که امریکا برخلاف سال‌ها پنهان‌کاری در براندازی دولت مصدق و کودتای ۲۸ مرداد، دست داشته است. مصدق اولین ایرانی دارای رشته دکترای حقوق بود که برخلاف دولت خودکامه و دیکتاتوری قاجار و پهلوی، سرسختانه ایستاد و از جدی‌ترین منتقدان آن‌ها بود، و حتی در زمان رضا شاه زندان نیز شد. پس از آزادی و اتحاد با چندین حزب، طرح ملی شدن نفت را مطرح کرد و پس از رسیدن به مقام نخست‌وزیری در سال ۱۳۳۰ در اولین اقدام نفت را ملی کرد. وی شخصتی بود نه‌تنها ملی که ضد دیکتاتوری و خودکامگی. اما انگلیس دست به کودتا علیه دولت مصدق زد و به کمک سازمان سیا اجرایش کرد.

حرف آخر

با درنظرداشت تمام این‌ها و به یاد آوردن این‌که امریکا، بیش از تمام کشورهای دارای سلاح هسته‌ای کارنامه سیاهی در این زمینه دارد. زیرا تنها کشوری است که از این سلاح استفاده کرده؛ آن‌هم برای دوبار. و به یاد آوردن جنگ هشت ساله ایران و عراق؛ که صدام جنگ را به صورت گسترده آغاز کرد و به خاک ایران تجاوز کرد و در کنار آن امریکا به جای حمایت از کشور ایران، طرف کشور متجاوز یعنی عراق را گرفت و در نهایت به عراق نیز حمله کرد و به یاد داشتن کودتا علیه دولت یکی از مصلح‌ترین سیاست‌مداران ایران یعنی مصدق و در نهایت اکنون که برجام را نیز زیر پا گذاشته، امریکا بیشتر از هر کشوری برای ایران غیرقابل اعتماد است.

مهدی سرباز- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا