آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

چرا نیاز فوری به دموکراسی در افغانستان وجود دارد؟

در حال حاضر ایجاد انسجام اجتماعی کشور، سرمایه گذاری روی مردم و به کار گیری نهادهای دموکراتیک از بالاترین اولویت‌ها است

منبع: گلوبل ویلج سپیس
مردم افغانستان طی سال‌ها جنگ و درگیری رنج‌ها و چالش‌های بسیاری را متحمل شده‌اند. بسیاری از خانواده‌ها از هم پاشیده و تعداد بیشماری دیگر قادر به تهیه غذا نیستند. به همین دلیل است که نیاز فوری به دموکراسی در افغانستان وجود دارد.
مردم افغانستان اعم از پشتون، تاجیک، هزاره یا ازبیک همیشه خواهان کشوری مرفه و عاری از مداخله خارجی بوده‌اند که به فرهنگ و اعتقادات مذهبی آنها احترام بگذارد.
در حالی که خروج نیروهای ایتلاف از افغانستان این امکان را برای مردم افغانستان فراهم می‌کند که در کشور خود حکومت کنند، پیشرفت‌های ایجاد شده در ایجاد نهادهای دموکراتیک نیز به خطر افتاده است.
بسیاری از کشورها مخالفت خود را با دولت تحت کنترول طا-لبان اعلام کرده‌اند. واقعیت این است که بازگرداندن اعتماد به جامعه بین‌المللی در تعهد طا-لبان در حمایت از آزادی‌ها و حقوق بشر یک پروسه طولانی و دشوار خواهد بود.
برای رهایی از خشونت‌های دو دهه گذشته و به رسمیت شناخته شدن بین‌المللی، افغانستان باید روند اصلاحات اجتماعی و مدنی را طی کند. در حال حاضر ایجاد انسجام اجتماعی کشور، سرمایه گذاری روی مردم و به کار گیری نهادهای دموکراتیک از بالاترین اولویت‌ها است.
سرمایه گذاری خارجی در افغانستان باید مدیریت شود و شرایط این امر شامل سیاست‌ها، مقررات و سازوکارهای تعیین شده برای سرمایه گذاری است. نهادها باید وجود داشته باشند و قوانین مبارزه با فساد و کلاهبرداری باید در اسرع وقت وضع و اجرا شود.
باید به مردم افغانستان این فرصت داده شود که در مورد آینده کشورشان تصمیم گرفته و رای بدهند. باید از پارلمان، گروه‌های جامعه مدنی و عموم مردم برای شرکت در چنین رای گیری دعوت شود.
افغانستان بیش از چهار دهه است که در بین ۱۰ کشور دچار فاجعه بشردوستانه جهان قرار گرفته است. در نتیجه عقب نشینی نیروهای ایتلاف، خشونت‌ها افزایش یافته و تعداد پناهجویانی که از کشور فرار می‌کنند نیز افزایش یافته است.
فیلیپو گراندی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، جامعه بین‌المللی را تشویق کرد تا به این کشور پایبند بمانند و از پناهندگان، آوارگان داخلی و عودت کنندگان حمایت کنند.
اگر این کشور به درستی به سمت دموکراسی حرکت نکند، فاجعه‌ای بشردوستانه اتفاق خواهد افتاد که تاریخ اخیر آن را به خود ندیده است و این کشور با نتایج فاجعه باری رو به زوال خواهد رفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا