آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

چرا هند امروز در مورد افغانستان نشستی برگزار کرد؟

هند پس از ورود طا-لبان سفارت خود را در کابل بسته و به نحوی با این کشور قطع رابطه کرده بود، اما اکنون در تلاش است تا به افغانستان برگردد

ایندپندنت اردو
امروز هند میزبان گفت‌وگوی امنیتی منطقه‌ای در مورد افغانستان از تاریخ ۱۰ تا ۱۱ نوامبر است. این نشست دو روزه در سطح مشاوران امنیت ملی و به ریاست آجیت دووال مشاور امنیت ملی هند برگزار می‌شود.
کنفرانس امنیتی در باره افغانستان با حضور ایران، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبیکستان برگزار شده و مشاوران امنیت ملی مربوطه حضور خواهند داشت.
این نشست درباره چیست و چرا هند آن را برگزار کرده؟
نگرانی‌های امنیتی در مورد افغانستان در ذهن دهلی نو وجود دارد، به همین دلیل است که هند به دنبال تشکیل کنفرانسی از ذینفعان منطقه‌ای و قدرت‌های کلیدی در مورد وضعیت فعلی و چشم انداز آینده این کشور است.
دعوتنامه‌ها از سوی نهاد عالی امنیتی هند، دبیرخانه شورای امنیت ملی برای دیگر بازیگران کلیدی، از جمله همسایگان افغانستان، پاکستان، ایران، تاجیکستان، ازبیکستان، روسیه و چین ارسال شد.
ز سوی دیگر، معید یوسف مشاور امنیت ملی پاکستان هفته گذشته اعلام کرد که در این نشست شرکت نخواهد کرد تا بتواند اعتراض خود را به نقش منفی ادعایی هند در افغانستان ثابت کند. او با رد این دعوت و نامیدن هندوستان نه به عنوان «صلح‌ساز»، بلکه «تخریب گر» در افغانستان، در یک کنفرانس مطبوعاتی در اسلام‌آباد گفت که «شرکت نخواهیم کرد». یک خرابکار نمی تواند صلح طلب باشد.
وی افزود: به نظر من موانع منطقه پیش روی شماست، نیازی به بحث نیست. یک طرف هند است. متأسفانه (به همین دلیل) رفتار و ایدئولوژی دولت انها است که من نمی‌دانم چگونه این روند (صلح) نه تنها برای پاکستان بلکه برای منطقه نیز پیش خواهد رفت.
معید یوسف گفت که جهان متأسفانه چشمان خود را بسته است و در مورد هند آنطور که باید صحبت شود، نمی‌شود.
اگر معید یوسف با حضور در آن موافقت می‌کرد، این اولین سفر یک مقام ارشد پاکستانی به هند از سال ۲۰۱۶ بود.
هند از امتناع پاکستان ابراز تاسف کرد و گفت: مایه تاسف است اما تعجب آور نیست. این نشان دهنده تفکر پاکستان است.
پس از پاکستان، چین نیز تصمیم گرفته است که در نشست منطقه‌ای افغانستان در ۱۰ نوامبر شرکت نکند. به گفته خبرگزاری‌های هندی، او گفت به دلیل مشکلات برنامه‌ریزی نتوانسته در این نشست شرکت کند، اما آماده است تا مذاکرات را از طریق کانال‌های دوجانبه ادامه دهد.
افغان‌ها حتی نماینده ندارند
افغانستان در این نشست شرکت نخواهد کرد، اما هند همچنان کنفرانس را برگزار می‌کند. واقعیت این است که تا کنون هیچ کشوری اداره طا-لبان را به رسمیت نشناخته است و هیچ کشور از دهلی نو درخواست نکرده است که افغانستان را دعوت کند.
به غیر از کشورهای آسیای مرکزی، روسیه و ایران نیز حضور خود در این کنفرانس را تایید کرده‌اند.
انتظار می‌رود این اولین بار باشد که تمام کشورهای آسیای میانه به جز افغانستان در این قالب شرکت خواهند کرد.
به گزارش روزنامه‌های هندی، حامد کرزی رییس ‌جمهور سابق افغانستان و عبدالله عبدالله رییس پیشین شورای عالی مصالحه ملی نیز دعوت نشده‌اند زیرا این موضوع در «آجندا» نبوده است.
از سوی دیگر، یک هیئت بلندپایه به ریاست مولوی امیرخان متقی وزیر امور خارجه طا-لبان در روز برگزاری این کنفرانس به اسلام آباد سفر خواهد کرد.
عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجه در توییتی گفت که این هیئت در مورد راه‌های تقویت روابط، اقتصاد و تسهیل رفت و آمد مهاجران و مردم گفت‌وگو خواهد کرد.
هند از این دیدار چه می‌خواهد؟
به منظور تصمیم گیری در مورد مسیر اقدام آینده در مورد افغانستان، هند ممکن است تلاش کند تا مشارکت خود را در روند مذاکرات تضمین کند.
ایندین اکسپرس به نقل از یک منبع رسمی گفت: «وقتی سر میز نیستید، شاید در منو باشید».
از زمان سقوط کابل، هند هیچ تماس رسمی با طا-لبان در ملاء عام برقرار نکرده است. دهلی نو به صراحت اعلام کرده است که نباید پناهگاه‌های امن برای تروریستان در افغانستان ایجاد شود، همه شخصیت‌های کلیدی در دولت باید به طور کامل نماینده داشته باشند و از حقوق اقلیت‌ها، زنان و کودکان محافظت شود.
هند پس از ورود طا-لبان سفارت خود را در کابل بسته و به نحوی با این کشور قطع رابطه کرده بود، اما اکنون در تلاش است تا به افغانستان برگردد. با این حال، هند تیم کوچکی از کارمندان محلی را در کابل حفظ می‌کند که به عنوان کنسول عمل می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا