آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

چرا کمیسیون انتخابات اصلاح نشد؟

اخیراً کمیسیون اعلام کرده است که در انتخابات ۲۸ میزان که قرار است در سال روان برگزار شود، ۶ میلیون نفر ثبت نام کرده. در خصوص این آمار باید گفت که این کمیسیون در این مورد مرتکب دروغگویی شده است، زیرا حضور مردم در مراکز ثبت نام رای دهنده‌گان به علت بی‌باوری مردم به کمیسیون انتخابات و ناامنی ناچیز است



از ماده‌های توافق‌نامه شکل‌گیری حکومت وحدت ملی میان محمد اشرف غنی رییس جمهور و داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت، اصلاحات بنیادی و چکونگی کار کمیسیون انتخابات بود که شوربختانه این اتفاق واقع نشد.
پای این سند ایالات متحده امریکا و سازمان ملل متحد به منظور عملی شدن امضا کرده بودند.
اکنون پرسش پیش آمده این است که چرا رییس جمهور غنی به قول‌اش عمل نکرد و کمیسیون انتخابات را در معرض تغییر قرار نداد؟
در این مورد شکی وجود ندارد که ایجاد حکومت وحدت ملی برای نخستین بار در تاریخ سیاسی افغانستان نتیجه تقلبات سازمان یافته کمیسیون انتخابات است. احزاب سیاسی و نهادهای ناظر بر عمل کرد این کمیسیون از مدت‌ها بدین‌سو می‌گویند، کمیسیون فعلی که قرار است انتخابات ۲۸ میزان و انتخابات ریاست جمهوری را در سال آینده برگزار کند، فاقد اعتبار است.
برگزاری انتخابات در هر کشور با تقلب و تخطی همراه بوده است. گزارش‌هایی هر ازگاهی منتشر می‌شود که در انتخابات ریاست جمهوری امریکا که در نهایت دونالد ترامپ روی کار آمد تقلب صورت گرفته است. اما اصل سخن، نوع تقلب و میزان و چگونگی آن می‌تواند خیلی مهم باشد که در انتخابات‌های انجام شده در افغانستان رخ داده و می‌دهد.
چنانچه یاد همگان است؛ تقلبی که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ از سوی کمیسیون انتخابات صورت گرفت، بد ترین نوع تقلب در تاریخ انتخابات بود. اشرف غنی رقیب سیاسی داکتر عبدالله پایگاه و جایگاه مردمی نداشت؛ روی همین دلیل با حمایت امریکایی‌ها دست به تقلب زد تا بر کرسی ریاست جمهوری تکیه بزند که زد.
داکتر عبدالله هم که از حمایت میلیونی مردم برخوردار بود به علت ناتوانی سیاسی قادر نشد که اشرف غنی را مجبور به اصلاحات بنیادی در کمیسیون انتخابات بسازد.
امرخیل از جمله اعضای ارشد کمیسیون انتخابات بود که از سوی غنی حمایت می‌شد و در کمیسیون فعلی نیز هستند کسانی که رابطه نزدیکی با ریاست جمهوری دارند و گوش به فرمان غنی‌اند که ایشان چه نوع فرمان می‌دهد تا اجرا شود.
قرار گزارش‌ها و به نقل از اظهارات برخی از اعضای کمیسیون انتخابات، ریاست جمهوری در امر کاری کمیسیون انتخابات به گونه اشکارا دخالت می‌کند و حتی در حوزه تعیینات این نهاد برگزار کننده انتخابات نقش بارز دارد و تصمیم‌گیری می‌کند.
فراموش نباید کرد که احزاب سیاسی، چهره‌های شاخص سیاسی و نهاد‌های ناظر بر انتخابات یک بار دیگر اگر غافل شوند، کمیسیون انتخابات در آستانه انجام یک رسوایی دیگر است.
قرار است در تاریخ ۲۸ میزان انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها و پارلمانی و در جوزای سال آینده انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود و بدون شک هر سه انتخابات برای سرنوشت سیاسی کشور فراوان حیاتی است.
عطا محمد نور از چهره‌های شاخص سیاست افغانستان از جمله کسانی بوده است که همواره از عملکرد کمیسیون انتخابات و دخالت شخص غنی شاکی بوده است.
هر چند تا برگزاری انتخابات ۲۸ میزان حداقل سه ماه مانده است اما خوب دیده می‌شود که کمیسیون انتخابات زمینه تقلب را فراهم کرده است.
اخیراً کمیسیون اعلام کرده است که در انتخابات ۲۸ میزان که قرار است در سال روان برگزار شود، ۶ میلیون نفر ثبت نام کرده. در خصوص این آمار باید گفت که این کمیسیون در این مورد مرتکب دروغگویی شده است، زیرا حضور مردم در مراکز ثبت نام رای دهنده‌گان به علت بی‌باوری مردم به کمیسیون انتخابات و ناامنی ناچیز است.
از سویی دیگر کمیسیون انتخابات چندی پیش اعلام کرده بود که برای انتخابات پیش رو ۱۸ میلیون استیکر چاپ کرده است و این اقدام نشان می‌دهد کمیسیون انتخابات آماده‌گی یک تقلب شرم‌آور دیگر را دارد.
اکنون می‌خواهم به پرسش مطرح شده پاسخ بدهم که چرا ریاست جمهوری اصلاحات بنیادی را در کمیسیون انتخابات خلق نکرد؟
خیلی ساده است؛ چون اشرف غنی پایگاه مردمی ندارد و درعین حال سخت تلاش دارد تا یک بار دیگر برای یک دوره دیگر حکومت کند، می‌بایست کمیسیونی را در اختیار داشته باشد که براساس میل وی شکل گرفته باشد و کار کند.
اشرف غنی وقتی به ولایت هرات سفر کرده بود خطاب به مردم افغانستان گفته بود که مردم چهار سال دیگر به او فرصت بدهند تا شاهد شگوفایی در کشور باشند. در تمامی سفر های ولایتی رییس جمهور غنی این موضوع به خوبی احساس شده است که وی دارد برای رسیدن به قدرت در میان مردم لابی می‌کند.
هر چند اعضای رهبری کمیسیون انتخابات فعلی، اعضای کمیسیون انتخابات سال ۱۳۹۳ نیست اما خوب نباید فراموش کرد که کمیسیون موجود چنانچه مشاهده صورت گرفته است، « بد تر» از آن کمیسیون است.
در فرجام باید بگویم که تنها کاری که مانع تقلب و تخطی کمیسیون انتخابات به میل ریاست جمهوری می‌شود نظارت نهادهای انتخاباتی از عملکرد کمیسیون فشار احزاب سیاسی روی کمیسیون و حکومت است.
اختر سهیل – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا