آخرین اخبارافغانستانسیاست

چرخبال‌های شینوک در اختیار نیروهای امنیتی قرار می‌گیرد

بالگردهای حمل و نقل «شینوک» امریکایی برای تقویت نظامیان افغانستان در اختیار نیروی هوایی کشور قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاری دید، این چرخبال‌ها که در اقلیم گرم و سرد قابلیت انجام ماموریت‌‌های رزمی را دارد، مناسب‌ترین جنگ‌افزار برای جغرافیا و اقلیم افغانستان گفته شده است. شینوک می‌تواند در محله‌های کوهستانی و در هوای گرم که عملیات برای چرخبال‌های دیگر دشوار است، ماموریت انجام دهد.
چرخبال‌های شینوک «۴۷- اف» قدرت انجام ماموریت‌‌های رزمی و کمک‌رسانی را در هرگونه شرایط محیطی دارد. این چرخبال‌ها قدرت انتقال و حمل ۵۰ سرباز را دارد و می‌تواند جنگ‌افزارهای سنگین نظامی را به وزن نزدیک به ده هزار کیلوگرام نیز منتقل کند.
چرخبال‌های شینوک با سرعت ۳۱۵ کیلومتر در ساعت حتا از بالگردهای بسیار کوچک تهاجمی و معاصر خود هم سریع‌تر عمل می‌کند و تا کنون ۱۱۷۹ فروند از این بالگردها به ۱۶ کشور جهان صادر شده است.
مقام‌های نظامی امریکا به روزنامه‌ «وار زون» گفته‌اند:« پیکربندی چرخبال‌های شینوک ۴۷ چنان طراحی شده است که در هرگونه وضعیت اقلیمی و خارج از هرگونه محدوده‌ جغرافیایی با سیستم پیشرفته‌ای که دارد ماموریت انجام دهد.»
در حال حاضر قوای هوایی افغانستان شمار محدودی از چرخبال‌های «بلک‌هاک» را در اختیار دارد. قرار است تا سال ۲۰۲۴ امریکا ۱۵۹ چرخبال بلک‌هاک را در اختیار نیروهای هوایی افغانستان قرار بدهد.
در حال حاضر بیش از ۱۰۰ خلبان افغانستان برای آموزش در امریکا به سر می‌برند تا آموزش‌های لازم را برای به پرواز در آوردن چرخبال‌های جنگی جدید فرا گیرند. بسیاری از ماموریت‌های رزمی نیز هم اکنون توسط خلبانان افغانستان در میدان‌های نبرد انجام می‌شود و تنها در برخی موارد از قوای بین‌المللی کمک خواسته می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا