آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

چهره‌های سیاسی افغانستان در مسکو بر آتش‌بس تاکید کردند

شماری از چهره‌های مطرح سیاسی افغانستان با تأکید به نتیجه رسیدن نشست بین‌الافغانی صلح، اظهار داشتند که زمانی می‌توانیم به یک صلح پایدار دست پیدا کنیم که با یک میکانیزم شفاف و عزت‌مندانه به مذاکره بنشینیم.

شماری از چهره‌های مطرح سیاسی افغانستان با تأکید به نتیجه رسیدن نشست بین‌الافغانی صلح، اظهار داشتند که زمانی می‌توانیم به یک صلح پایدار دست پیدا کنیم که با یک میکانیزم شفاف و عزت‌مندانه به مذاکره بنشینیم.
به گزارش خبرگزاری دید؛ شماری از چهره‌های سیاسی مشمول حامد کرزی، عطا محمد نور، کریم خلیلی، محمد حنیف اتمر، محمد محقق و برخی چهره‌های دیگر با اشتراک در مراسم تجلیل از صدمین سالگرد روابط دیپلماتیک افغانستان و روسیه به برقراری صلح در افغانستان تأکید کردند.
عطا محمد نور از چهره‌های مطرح سیاسی در این مراسم با بیان اینکه خواهان صلح با طالبان است، گفت: همه‌ای مردم افغانستان انتظار دارند تا یک صلح واقعی در کشور برقرار شود.
نور افزود: اگر همدیگرپذیری وجود می‌داشت و کنار هم می‌بودیم، امریکا هیچگاه نمی‌توانست در افغانستان حضور داشته باشد، زیرا هیچ شهروند این کشور نمی‌خواهد خارجی‌ها در کشورشان حضور داشته باشد.
وی تصریح کرد: مباح دانستن خون همدیگر را کنار گذاشته و زمینه صلح را فراهم کنیم، زیرا اگر ما افغانستان را نجات ندهیم، هیچ کس نجات نمی‌دهد.
این چهره سیاسی کشور با تأکید به نشست بین‌الافغانی صلح، اظهار داشت: مذاکرات مستقیم می‌تواند نتیجه‌بخش باشد و ما باید از این نشست دستاورد داشته باشیم.
عطامحمد نور به اهمیت نشست‌ قبلی مسکو اشاره کرد و گفت: در این نشست باید چهره‌های سیاسی و طالبان یک اعلامیه‌ مشترک صادر کنند.
نور در پایان سخنانش خواستار برقراری آتش‌بس به احترام ماه مبارک رمضان شد.
در همین حال، کریم خلیلی رییس شورای عالی صلح در این نشست گفت: همه افغان‌ها از جنگ خسته شده‌اند و آرزوی صلح دارند که روی همین منظور با یک مکانیزم شفاف و عزت‌مندانه می‌توانیم به صلح پایدار دست پیدا کنیم.
خلیلی افزود: روحیه تسلیمی قابل قبول هیچ طرف نیست و نیاز است هرنوع اختلافات و مشکلات را بین خود حل کنیم، زیرا صاحبان اصلی افغانستان ما هستیم.
وی تصریح کرد: در حال حاضر روزانه بیش از ۱۰۰ نفر از دو طرف کشته می‌شوند، در حالی که همه از جنگ و خون‌ریزی خسته شده‌اند، نیاز است تا مذاکراتی صورت بگیرد و از این نشست‌ها نتیجه بگیریم.
همچنین محمد حنیف اتمر یکی از چهره‌های سیاسی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در این نشست گفت: روسیه می‌تواند گام‌های مهمی را در راستای برقراری صلح در افغانستان بردارد.
اتمر تأکید کرد: جو منطقوی و بین‌المللی برای صلح در افغانستان مهیا و در این راستا قدم‌های عملی برداشته شود.
در همین حال، محمد محقق چهره سیاسی دیگر افغانستان، در این نشست گفت: روسیه که می‌تواند نقش خوبی را در برقراری صلح در افغانستان بازی کند، باید جدی‌تر عمل کند.
محقق افزود: ما افغان‌ها باید همدیگر را بپذیریم و به خون‌ریزی‌ها نقطه پایان بگذاریم.
این در حالیست که هیئت ۱۴ نفری گروه طالبان به رهبری ملا عبدالغنی برادر نیز در این نشست حضور دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا