آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

چه کسی قصد جان امرالله صالح را کرد؟

دولت اسلام‌آباد خط دیورند را به عنوان مرز بین‌المللی بین دو کشور به رسمیت می‌شناسند. اما افغان‌ها نظر متفاوتی داشته و سال‌هاست معتقدند؛ خط دیورند که در سال ۱۸۹۶ احداث شد، حاصل اقدام یک تبعه انگلیسی به نام «مورتیمور دیورند» است

«دیورند به حیث یک خط بالای یک کشور ضعیف تحمیل شده، رایگان به پاکستان نمی‌دهیم. هیچ سیاستمداری با جایگاه ملی در افغانستان، نمی‌تواند از مسئله خط دیورند غافل شود. پشاور پایتخت زمستانی ما بود و ما هرگز قباله‌ خاک خود را به پاکستانی‌ها نمی‌دهم».
با توجه به اظهارات فوق از جانب معاون اول رییس جمهور در رابطه به دیورند و رویکرد پاکستان در قبال افغانستان به احتمال زیاد، عوامل مرتبط به سازمان استخباراتی آی اس آی در ترور نافرجام معاون نخست حکومت افغانستان دست دارد.
پاکستان تاهنوز با طالبان روابط تنگاتنگ استخباراتی دارد و با تمویل و نگهداری مکان‌های امن برای این گروه در خاک افغانستان، دست باز در ترور افراد مورد نظر شان دارند.
امرالله صالح بعد از اعلان موقف ضد پاکستانی‌اش در رابطه به قضیه اختلافی «دیورند»، دشمن را وادار ساخت تا دست به حمله غیر انسانی بزند که ضمن افراد حکومتی، جان شهروندان را نیز به مخاطره انداخت.
در حمله بمب جاسازی شده بر مسیر آقای صالح که به واسطه آی اس آی طرح ریزی و توسط طالبان عملی گردیده بود، فرد شماره دوم حکومت افغانستان زخم سطحی برداشت، اما متاسفانه نزدیک به هفتاد تن از هموطنان ما شهید و زخمی شدند. این حمله در واقع می‌تواند دو بعد یا هدف داشته باشد؛ نخست، آی اس آی پاکستان در رابطه به موقف سخت امرالله صالح در مورد دیورند، خواست اعتراض شدید داشته باشد و به دولت افغانستان شوک وارد کند تا قدرت نمایی از تسلط‌اش در خاک افغانستان صورت گیرد. و دوم احتمالاً پاکستان برنامه حذف امرالله خان را داشت تا با این کار بتواند به کلی از شر آنی و آینده یک شخصیت پرنفوذ ضد پاکستان خلاص گردد.
دولت اسلام‌آباد خط دیورند را به عنوان مرز بین‌المللی بین دو کشور به رسمیت می‌شناسند. اما افغان‌ها نظر متفاوتی داشته و سال‌هاست معتقدند؛ خط دیورند که در سال ۱۸۹۶ احداث شد، حاصل اقدام یک تبعه انگلیسی به نام «مورتیمور دیورند» است که بخشی وسیعی از خاک افغانستان را با این خط جدا کرده و موجب اختلافات مرزی امروزی میان پاکستان و افغانستان شده است.
این زخم کهنه بار دیگر میان دو کشور همسایه سرباز کرده و مواضع اخیر وزارت امور خارجه افغانستان نیز موجب برانگیخته شدن واکنش طرف پاکستانی شد.
کاخ ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به رسمی خوانده‌شدن مرز دیورند از سوی پاکستان می‌گوید که دیورند تنها یک خط فرضی است و دولت افغانستان صلاحیت تصمیم‌گیری
در مورد رسمیت‌بخشیدن یا واگذاری آن را ندارد و این امر مربوط مردم افغانستان می‌شود.
اغلب کارشناسان یکی از علل بی‌ثباتی در افغانستان را خط دیورند می‌نامند و معتقدند که پاکستان برای به تعویق بردن میعاد احقاق حقوق دولت افغانستان را مبنی بر این خط با ترویج تروریزم و اختلال امنیت علیه افغانستان مبارزه می‌کند. از سوی دیگر این خط راه امن برای عبور و مرور قاچاقبران مواد مخدر اسلحه و همچنان مسیر عبور بی‌خطر برای تروریستان از پاکستان به افغانستان است.
حکومت افغانستان تصمیم‌گیری در مورد این قسمت از خاک افغانستان را به دوش مردم گذاشته و خارج از حیطه صلاحیت خود دانسته است. امید می‌رود مردم افغانستان که قرن‌ها علیه بغاوت و تجزیه خاک شان مبارزه کرده‌اند به اهمیت این بخش از خاک کشور پی برده و عزم خود را در برابر پس گیری آن جزم گردانند.
یادداشت: آرای مطرح شده در مطالب به نویسندگان برگشته و الزاماً بازتاب دهنده پالیسی رسمی خبرگزاری دید نیست.

نویسنده

توفیق عظیمی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا