آخرین اخبارافغانستانتحلیلتیاترسیاست

چگونه طا-لبان «فرصت» به رسمیت شناخته شدن را از دست دادند

یک مقام ارشد پاکستانی دخیل در این روند فاش کرد: «آن ها (طا-لبان) فرصت بزرگی را از دست دادند. حدود ۱۰ تا ۱۲ کشور فعالانه در حال بررسی به رسمیت شناختن حکومت آن ها در ماه مارچ بودند.»

چگونه طا-لبان «فرصت» به رسمیت شناخته شدن را از دست دادند

دست‌کم ده‌ها کشور، از جمله پاکستان در ماه مارچ در آستانه به رسمیت شناختن حکومت طا-لبان افغان بودند، اما پس از شکست حاکمان فعلی کابل در عمل به وعده‌های داده شده به جامعه بین‌المللی، از تصمیم خود منصرف شدند.
یک مقام ارشد پاکستانی دخیل در این روند فاش کرد: «آن ها (طا-لبان) فرصت بزرگی را از دست دادند. حدود ۱۰ تا ۱۲ کشور فعالانه در حال بررسی به رسمیت شناختن حکومت آن ها در ماه مارچ بودند.» این مقام که خواست نامش فاش نشود، به اکسپرس تریبون گفته است که این کشورها پس از عقب‌نشینی طا-لبان از برخی وعده ها، به ویژه در مورد تحصیل دختران، تصمیم گرفتند که به رسمیت نشناسند.
این مقام افزود که این حرکت بزرگی است و نه تنها پاکستان، بلکه برخی کشورهای کلیدی آماده شناسایی حکومت طا-لبان هستند.
این مقام گفت: «اگر این کشورها به تصمیم خود ادامه می‌دادند، به طور حتم راه را برای سایر کشورها هموار می‌کرد که از آن پیروی کنند.» وی افزود که طا-لبان افغانستان تنها مقصر این «فرصت از دست رفته» هستند.
زمانی که طا-لبان افغان در ماه اگست سال گذشته به قدرت بازگشتند، جامعه جهانی را از تشکیل دولت فراگیر اطمینان دادند و همچنین این که اجازه نمی دهند گروه های تروریستی بار دیگر از خاک افغانستان استفاده کنند و به حقوق زنان احترام گذاشته می شود و به دختران اجازه رفتن به مکتب می دهند.
طا-لبان به جامعه جهانی گفته بودند که مکاتب دخترانه پس از فصل زمستان در ماه مارچ بازگشایی خواهند شد. با این حال، طا-لبان به تعهدات خود عمل نکردند و چانس جامعه جهانی برای مشروعیت بخشیدن به حکومت شان را تضعیف کردند.
در ماه جون، آنالنا بائربوک وزیر امور خارجه آلمان در سفری به اسلام آباد، ارزیابی تندی از حاکمیت طا-لبان در افغانستان کرد و گفت که این کشور جنگ زده در «مسیر اشتباه» پیش می‌رود.
این دیپلمات ارشد آلمانی در کنفرانس خبری مشترک با بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه پاکستان گفت: «وقتی به آن سوی مرز نگاه می کنیم، طا-لبان کشور را به سمت سقوط سوق میدهند.»
وزیر امور خارجه آلمان گفته بود: «والدین نمی دانند چگونه به فرزندان خود غذا بدهند. دختران از تحصیل محروم هستند. زنان تقریباً از مشارکت در زندگی عمومی محرومند. صداهای مخالف به طرز وحشیانهای سرکوب میشود. اقتصاد در حال توقف است.»
وی در ادامه گفت که جامعه جهانی باید متحد باشد و یکجا با صدای بلند و واضح به طا-لبان بگوید که «شما در مسیر اشتباه حرکت میکنید».
وی در پیامی صریح تاکید کرد: «تا زمانی که آن ها در این مسیر پیش بروند، دیگر جایی برای عادی-سازی و حتی کمتر برای به رسمیت شناختن طا-لبان به عنوان حاکمان مشروع کشور وجود ندارد».
حکومت طالبان سعی میکند به مردمی که به تازگی در زلزله ویرانگر آسیب دیدهاند، به دلیل عدم شناسایی بینالمللی کمک کنند.
سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان هفته گذشته با نماینده ویژه ایالات متحده در دوحه دیدار کرد تا لغو مسدودسازی دارایی های خارجی بانک مرکزی افغانستان را دنبال کند.
واشنگتن بسته کمکی را برای زلزله زدگان اعلام کرده است، اما هیچ نشانهای وجود ندارد که به طا-لبان اجازه دهد ذخایر خارجی به دست آن ها بیفتد.

نویسنده

کامران یوسف

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا