آخرین اخبارجهانسیاست

چین: ادغام افغانستان در «ابتکار کمربند و جاده» راه‌گشای بحران اقتصادی است

خبرگزاری دید: در اجلاس علوم اجتماعی چین با عنوان «اتصال و همکاری چین-افغانستان-پاکستان از منظر ابتکار کمربند و جاده» بیان شد که ادغام افغانستان در ابتکار کمربند و جاده می‌تواند بحران اقتصادی را مهار کند.


انجمن علوم اجتماعی چین (۲۰۲۲) به تاریخ ۱۵ اپریل نشستی را با حضور مقامات بلندپایه پکن، یو شیائو یونگ نماینده ویژه چین در امور افغانستان و شماری از محققان و کارشناسان از پاکستان، افغانستان، عراق و سایر کشورها در پکن دایر کرد.
گائو شیانگ معاون اکادمی علوم اجتماعی و رییس اکادمی تاریخ چین، با اشاره به همه‌گیری کوید-۱۹ در سال‌های اخیر و تغییرات به وجود آمده ناشی از آن در این نشست گفته است که توسعه و ساخت ابتکار مشترک «کمربند و جاده» راه‌حلی برای جهان جهت رویارویی با دوره پرتلاطم تغییر فراهم می‌کند.


به گفته وی، افغانستان، چین و پاکستان به طور مشترک تمدن راه‌ابریشم را ایجاد و کمک مهمی به ادغام و یادگیری متقابل شرق و غرب کرده است.
شیانگ افزوده است: از زمان وقوع تغییرات اساسی در وضعیت افغانستان در سال ۲۰۲۱، چین و پاکستان با حکومت موقت افغانستان به شیوه‌ای برابر و محترمانه گفت‌وگو و تبادل نظر کرده‌اند تا بر مشکلات غلبه کرده و کمک‌های بشردوستانه اضطراری را به افغانستان ارائه کنند.
وی در ادامه بیان داشته است که پکن به‌ویژه در زمینه کمک و حمایت از بازسازی صلح‌آمیز افغانستان، پیشنهاد کرده است تا همکاری عملی چین، افغانستان و پاکستان را با هدف بهبود معیشت مردم ارتقاء دهد.


معاون اکادمی علوم اجتماعی چین ساخت مشترک طرح «کمربند و جاده» را حامل و سکوی مهمی دانسته و خواستار همکاری کشورهای منطقه و چین شد تا به طور مشترک کار کنند و جامعه‌ای با سرنوشت مشترک بسازند.
در همین حال، یو شیائو یونگ نماینده ویژه وزارت امور خارجه چین در امور افغانستان با ایراد سخنرانی‌ گفته است که افغانستان مرکز اتصال آسیای جنوبی و آسیای مرکزی است.
وی افزوده است: تنها با تقویت ارتباط و ادغام همکاری‌های منطقه‌ای می‌توان مزیت‌های جغرافیایی افغانستان را به طور کامل آزاد کرد و صلح و همکاری را بهتر ارتقا داد.


نماینده ویژه چین پیشرفت دوامدار همکاری‌های منطقه‌ای را عامل کلیدی در پیشبرد روند بازسازی صلح‌آمیز افغانستان خواند و خواستار از سر گیری میکانیزم همکاری سه‌جانبه افغانستان-چین-پاکستان شد.
او همچنین گفته است: ما همکاری امنیتی ضد تروریزم را تقویت خواهیم کرد. چین از افغانستان و پاکستان برای تقویت همکاری‌ها در چارچوب «کمربند و جاده»، از گسترش دهلیز اقتصادی چین-پاکستان به افغانستان حمایت می‌کند.
به گفته وی، پکن مایل است افغانستان را در ابتکار کمربند و جاده ادغام کند تا این کشور بار دیگر درخشش «قلب آسیا» را به دست آورد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا