آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجهانچینحقوق بشرحکومتخبر های مهم

چین: افغانستان با تروریزم مواجه است / طا-لبان در مبارزه با گروه های تروریستی قاطع برخورد کند

خبرگزاری دید: معاون نماینده دایم چین در نشست شورای امنیت با اشاره به اینکه افغانستان همچنان با چالش‌های شدید از نظر انسانی، توسعه اقتصادی و تهدیدات تروریزم مواجه است از گروه حاکم خواست تا تعهدات خود را با حسن‌نیت انجام دهند و اقدامات قاطع و قوی برای مبارزه با سازمان‌های تروریستی مانند جنبش اسلامی ترکستان شرقی و داعش و از بین بردن بستر رشد تروریزم را اتخاذ کنند.

به نقل از روزنامه مردم – پیپل دیلی چین- ، گنگ شوانگ، معاون نماینده دایم چین در سازمان ملل در جلسه توجیهی شورای امنیت می گوید؛ از زمان تسلط طا-لبان بر افغانستان، وضعیت داخلی این کشور به طور کلی با بهبود در اقتصاد و معیشت مردم و گسترش همکاری‌های منطقه‌ای با ثبات بوده است. در عین حال، افغانستان همچنان با چالش‌های شدید از نظر انسانی، توسعه اقتصادی و تهدیدات تروریزم مواجه است.

او افزوده که شورای امنیت باید درک جامع‌تر و عینی‌تری از وضعیت افغانستان به دست آورد، راه‌حلی را به شیوه‌ای منطقی‌تر و عملی‌تر برنامه‌ریزی کند تا نقش مثبت و سازنده‌ای در توسعه پایدار افغانستان و ادغام این کشور در جامعه بین‌المللی ایفا کند.

گنگ بیان داشته است: جامعه بین‌المللی باید با ارتباط صبورانه با مقامات افغانستان، به تدریج درک و اعتماد خود را نسبت به جهان خارج افزایش دهد و ابتکارات موثرتری را در پاسخ به انتظارات بین‌المللی اتخاذ کند. شرایط مساعد برای گفت‌وگو و تعامل و پرهیز از پیش‌فرض‌ها و برنامه‌های تحمیلی برای افغانستان مهم است.

وی با بیان اینکه معافیت ممنوعیت سفراعضای حکومت سرپرست اتخاذ شود افزود؛  به عنوان یک گام مهم برای اعتمادسازی، شورای امنیت باید اصلاحات به موقع در تحریم‌ها انجام دهد . وی خواستار حفظ تعامل جامعه‌ جهانی با طا-لبان شد.

او گفته که تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه که علیه افغانستان تحمیل شده است باید خاتمه داده شود و دارایی‌های افغانستان که در خارج از این کشور ضبط شده است، فوراً بازگردانده شوند.

به گفته وی، در سال‌های اخیر، کشورهای منطقه در زمینه‌های مختلف همکاری‌هایی را انجام داده اند که منافع ملموسی را برای مردم افغانستان به همراه داشته است. جامعه جهانی باید از یک سو کمک‌های بشردوستانه را برای افغانستان تضمین کند، و از سوی دیگر کمک‌های بیشتری را در زمینه‌ کشت‌های جایگزین، ماین‌زدایی، احیای سیستم بانکی افغانستان، و تسهیل تجارت و سرمایه‌گذاری فراهم کند تا در طولانی مدت به توسعه افغانستان کمک کند.

گنگ خاطرنشان کرده که حمایت از مقامات حکومت سرپرست در مبارزه با تروریزم نیز مهم است.

وی گفته است: در مواجهه با تروریزم که دشمن مشترک بشریت است، همه طرف‌ها باید محاسبات جئوپولیتیکی و تعصب ایدیولوژیک را کنار بگذارند، معیارهای دوگانه یا مبارزه گزینشی با تروریزم را رد و در مبارزه با این بلای خانمان‌سوز همکاری کنند.

گنگ می گوید؛ چین به عنوان یک همسایه دوست، به حمایت قاطع از صلح و توسعه افغانستان و ارایه بهترین کمک به مردم افغانستان در حد توان خود ادامه خواهد داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا