آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

چین در بخش استخراج سنگ مرمر هرات سرمایه‌گذاری می‌کند


هیئت اقتصادی کشور چین به هرات سفر کرده و علاقه‌مند سرمایه‌گذاری در بخش استخراج سنگ مرمر در این ولایت هستند.
به گزارش خبرگزاری دید، هیئت اقتصادی کشور چین در دیدار با محمد آصف رحیمی، والی ولایت هرات اعلام کرد که بعد از تکمیل سروی‌های ابتدایی، کار استخراج و صادرات سنگ مرمر ولایت هرات به کشور چین آغاز می‌شود.
این هیئت همچنان موجودیت معادن گسترده سنگ مرمر را از جمله علاقه‌مندی چین به سرمایه‌گذاری در این حوزه عنوان کرد و افزود: قرار است در کنار سرمایه‌گذاری به‌خاطر استخراج معادن، در سایر عرصه‌ها نیز همکاری صورت گیرد.
مسئولان در ولایت هرات می‌گویند: سنگ مرمر این ولایت از مرغوب‌ترین سنگ‌های معدنی به شمار می‌رود که توانسته در بین ۵۳ کشور جهان جایگاه نخست را از آن خود سازد.
براساس ارزیابی‌های انجام شده در سال ١٣۵۵ چهار نوع سنگ مرمر «سفید، نباتی، ابره و گرانیت» با کیفیت بالا در چشت شریف هرات به طول نیم کیلومتر و عرض صد متر و ظرفیت نه و نیم ملیون متر مکعب تشخیص شده است.
اما مطالعاتى که اخیراً در آن منطقه صورت گرفته، طول این معادن را اضافه از بیست کیلومتر برآورد کرده است.
در سال جاری، صادرات سنگ مرمر چشت شریف به کشورهای ایتالیا، هندوستان، چین، ترکمنستان، ترکیه، تایوان و اندونیزیا افزایش یافته است.
معادن سنگ مرمر ولایت هرات که از ولسوالی اوبه آغاز و تا ولسوالی چشت در ۱۸۰ کیلومتری شرق هرات امتداد یافته است، در حال حاضر توسط چندین شرکت خصوصی استخراج می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا