آخرین اخبارجهانسیاست

چین سفر وانگ ‌یی را به کابل بر صلح و ثبات در افغانستان اثرگذار خواند

خبرگزاری دید: سخنگوی وزارت خارجه چین در رابطه به سفر وزیر خارجه این کشور به افغانستان گفته است که این سفر از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا تأثیر مثبتی بر ارتقای صلح و بازسازی افغانستان و حفظ صلح و ثبات در منطقه خواهد گذاشت.

چین

 

ونگ ون‌بین سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ به سوالی در باره سفر وانگ یی وزیر امور خارجه این کشور به افغانستان گفت که چین و افغانستان همسایگان دوست هستند که از طریق کو‌ه‌ها و رودخانه‌ها با وهم وصل شده‌اند.
سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: چین در امور داخلی افغانستان مداخله نمی‌کند و به دنبال منافع شخصی یا حوزه نفوذ در افغانستان نیست. همان‌طور که دوستان افغان ما اغلب می‌گویند، چین تنها کشور بزرگی است که هرگز به افغانستان آسیب نرسانده است.
وی افزود: امید است که حکومت موقت افغانستان بتواند یک چارچوب سیاسی فراگیر ایجاد کند، سیاست‌های محتاطانه اتخاذ کند و در راستای منافع مردم افغانستان و انتظارات جامعه جهانی تلاش‌های مثبت انجام دهد.
به گفته وی، وانگ یی در سفرش به کابل تأکید کرده است که افغانستان بتواند تعهدات خود را با جدیت انجام دهد و اقدامات مؤثری را برای مبارزه قاطعانه با جنبش ترکستان شرقی ETIM و سایر نیروهای تروریستی اتخاذ کند.
سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه بیان داشت: جانب افغان (در دیدار با وانگ یی) تاکید کرد که طالبان افغان یک دولت مسئول است و مایل است به چین و سایر کشورهای جهان بار دیگر بگوید که هرگز اجازه فعالیت هیچ [گروه] تروریستی را در افغانستان نخواهد داد. هرگز به هیچ‌کس یا هیچ سازمانی اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان برای انجام اقداماتی که سایر کشورها را هدف قرار دهد، استفاده کند و هرگز به هیچ نیرویی اجازه نمی‌دهد در فعالیت‌های مضر علیه چین شرکت کند.
ونگ ون‌بین همچنین گفت که چین از مشارکت فعال افغانستان در ابتکار کمربند و جاده استقبال و قدردانی می‌کند و در راستای گسترش دهلیز اقتصادی چین-پاکستان به افغانستان و تبدیل افغانستان به عنوان پل ارتباطی منطقه‌ای تلاش خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا