آخرین اخبارجهانسیاست

چین: طا-لبان سیاست داخلی و خارجی سالم و فراگیر را دنبال کنند

خبرگزاری دید: نماینده دایم چین در سازمان ملل متحد با انتقاد از جنگ ۲۰ ساله امریکا در افغانستان گفته که از طا-لبان انتظار دارد سیاست‌های داخلی و خارجی سالم و فراگیر را دنبال کنند و حقوق زنان و دختران تضمین شود.


ژنگ جون نماینده دایم چین در سازمان ملل متحد روز گذشته در نشست شورای امنیت این سازمان خطاب به طا-لبان گفته است که انتظار دارد سیاست‌های داخلی و خارجی سالم و فراگیر را دنبال کنند، قاطعانه با تروریزم مبارزه کرده و در زمینه تضمین حقوق زنان و دختران تلاش کنند.
نماینده چین در نشست شورای امنیت ملل متحد گفته است که از طا-لبان « انتظار داریم که سیاست‌های داخلی و خارجی سالم و فراگیر را دنبال کنند، فعالانه از معیشت مردم حافظت و بهبود بخشد، قاطعانه با تروریزم مبارزه کنند و با همه کشورها به شمول همسایگان خود زندگی کنند.
وی افزود: شکی نیست که حقوق زنان و دختران افغان باید تضمین شود و ما انتظار داریم که مقامات افغانستان در این زمینه تلاش کنند.
نماینده چین با انتقاد از جنگ ۲۰ ساله امریکا در افغانستان گفت: افتضاح ۲۰ سال گذشته بار دیگر ثابت کرد که مداخله نظامی و سیاست قدرت راه درستی نیست، الگوهای خارجی و تحولات دموکراتیک نمی‌تواند دل و ذهن مردم را به دست آورد و هرگز نباید اجازه داد که این فاجعه در افغانستان تکرار شود.
وی با بیان این‌که دو دهه جنگ با وحشت، هرج و مرج و خواری به پایان رسید. و با نگاهی به این ۲۰ سال، باید بپرسیم که این جنگ چه چیزی برای ما به ارمغان آورد؟
به گفته وی، این جنگ که به نام مبارزه با تروریزم صورت گرفت، نیروهای تروریستی را در افغانستان از بین نبرد. در عوض، فعالیت‌های تروریستی بیشتر و بیشتر شد و نیروهای تروریستی مانند داعش همچنان در حال رشد هستند.
ژنگ جون افزود: این جنگ که تحت عنوان دگرگونی دموکراتیک به راه افتاد، صلح، ثبات یا رفاه به ارمغان نیاورد، بلکه کشوری از هم پاشیده و متلاشی شده را پشت سر گذاشت. اگرچه نیروهای خارجی عقب‌نشینی کرده‌اند، اما تأثیر جنگ همچنان ادامه دارد و مردم افغانستان هنوز از پیامدهای مختلف آن رنج می‌برند.
چین همواره تاکید کرده است که خروج نیروهای خارجی پایان مسئولیت نیست، بلکه آغاز تأمل و اصلاح است.
چین از جامعه بین المللی خواست که از افغانستان در پیشبرد آشتی مسالمت‌آمیز، احیای خدمات عمومی و فعالیت‌های بازار و مشارکت در همکاری‌های اقتصادی و تجاری منطقه‌ای و بین‌المللی حمایت کند.
پکن بار دیگر از ایالات متحده خواست دارایی‌های ارزی افغانستان را به طور کامل و بدون تاخیر و قید و شرط به افغانستان بازگرداند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا