آخرین اخباراسلایدشوجهانخبر های مهمسیاست

چین و روسیه تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را نمی‌پذیرند

رهبران روسیه و چین در یک بیانیه مشترک ضمن مخالفت با تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه ایران، از تهران خواسته‌اند از برداشتن گام‌هایی با هدف پایان دادن به توافق هسته‌ای با قدرت‌ها، موسوم به برجام، امتناع کند.
ایران ماه پیش اعلام کرد که دیگر به محدودیت ذخیره سازی اورانیوم و آب سنگین پایبند نیست و تهدید کرد ظرف ۶۰ روز وارد مرحله دوم کاهش تعهداتش خواهد شد.
ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ در این بیانیه که پس از دیدار آن‌ها در مسکو منتشر شد، بر اهمیت حفظ برجام و تعهد به اجرای نامشروط آن تاکید کردند.
در همین حال، در این بیانیه آمده است که دو طرف «با خرسندی متوجه هستند که سازمان بین‌المللی انرژی اتومی در گزارش‌هایش پایبندی جدی ایران را به تعهداتش بر اساس برجام تایید می‌کند.»
آن‌ها اضافه کردند که «تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران را نمی‌پذیرند.»
رهبران دو کشور همچنان از ایران خواستند «از برداشتن گام‌های اضافه در جهت پایان دادن به اجرای تعهداتش براساس برجام خودداری کند.»
آژانس بین‌المللی انرژی اتومی روز ۳۱ ماه می در تازه‌ترین گزارش دوره‌ای خود بار دیگر اعلام کرد که ایران محدودیت‌های اصلی توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی را رعایت کرده است.
در این گزارش -که خبرگزاری‌های رویترز و فرانسه آن را دیده‌اند – آمده که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از سقف تعیین‌شده در برجام فراتر نرفته است.
این اولین گزارش آژانس پس از آن بود که ایران گفت اجرای تعهداتش در توافق هسته‌ای را کاهش می‌دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا