آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهسیاست

چین پس از تسلط طا-لبان به دنبال معادن لیتیوم و مس افغانستان است

خبرگزاری دید: برخی رسانه‌های گزارش داده‌اند که شرکت‌های چینی در پی دسترسی به معادن مس و لیتیوم افغانستان پس از تسلط طا-لبان هستند. این موضوع به نقل از مقامات چینی و طا-لبان منتشر شده است.

روزنامه فایننشنال تایمز با نشر این مطلب نوشته که پکن پس از به دست گرفتن قدرت توسط طا-لبان، وارد خلا ایجاد شده پس از ایالات متحده و متحدانش می‌شود.
این روزنامه به نقل از یک مقام ارشد در کابل و نماینده یک انجمن صنعتی چین گزارش داده که گروهی از نمایندگان صنعت معدن در هفته‌های اخیر از افغانستان دیدن کرده‌اند.
دولت طا-لبان با بحران مالی روبروست در حالی که دسترسی به ذخایر ارزی افغانستان در امریکا مسدود شده و بانک جهانی و کشورها تعهدات مالی ۱۳ میلیاردی در کنفرانس ژنو ۲۰۲۰ به افغانستان را معلق کرده‌اند.
کلودیا چیا، تحلیلگر موسسه مطالعات جنوب آسیای دانشگاه ملی سنگاپور به این روزنامه گفته است که «چین از آگست ۲۰۲۱ توانسته است ارتباط مستقیم با رهبری طالبان را حفظ کند و به عنوان اولین کشوری که کمک ارسال کرد، قطعاً روابطش را با طا-لبان که مشتاق تامین مالی برای ثبات اقتصاد افغانستان هستند، تقویت کرده است».

اقتصادهای پیشرو نیاز به دسترسی مطمئن به فلزات لیتیوم و مس دارند که منابع مهمی‌ در فناوری‌های باتری موترهای الکتریکی و گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شود.
برخی گزارش‌ها می‌گوید که ذخایر لیتیوم افغانستان می‌تواند با بزرگ‌ترین ذخایر شناخته شده جهان در کشور بولیویا رقابت کند.
به گفته این روزنامه، در هفته‌های اخیر چین با طا-لبان در مورد کار مس عینک در جنوب شرقی کابل، یکی از بزرگترین ذخایر مس جهان که قبلاً به یک شرکت دولتی چینی واگذار شده بود، گفت‌گو کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا