آخرین اخبارافغانستانزنانسیاست

کابلوف:اگر اوضاع همینطور ادامه یابد، طا-لبان با واکنش مردم مواجه می‌شوند

خبرگزاری دید: نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان هشدار داده است که اگر طا-لبان در رویکرد خود تغییر نیارند، آنچه به دست آورده‌اند از دست خواهند داد.

ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان در مصاحبه‌ای با مجله «ویک» در رابطه به اوضاع افغانستان، رویکرد کشورهای منطقه و همکاری‌ها برای بهبود اوضاع صحبت کرده است.

کابلوف با بیان این‌که طا-لبان بسیار خوش چانس هستند که بر مردمی حکومت می‌کنند که تنها با یک لقمه نان و آب زندگی خود را می‌گذرانند، هشدار داده است:‌ دیپلماسی و لابی برای متقاعد کردن وجود دارد، اما اگر طا-لبان آن را نپذیرند، عنصری قوی‌تر از دیپلماسی وجود دارد که عبارت از زندگی است. زندگی باعث تغییر رفتار طا-لبان خواهد شد.

وی گفت که مردم افغانستان در شرایط سختی قرار دارند و باید گامی از سوی طا-لبان برای بهبود وضعیت برداشته شود که هنوز دیده نمی‌شود.

نماینده روسیه همچنین منع آموزش و کار زنان را بی‌معنا خواند و گفت که با رهبران طا-لبان در گفت‌وگو است تا محدودیت‌ها را لغو کنند.

کابلوف هشدار داد: طا-لبان باید درک کنند که آنچه را که دارند از دست خواهند داد.

این دیپلمات ارشد روسیه نسبت به وضعیت اجتماعی-اقتصادی افغانستان ابراز نگرانی عمیق کرده که به راحتی با چالش‌های دیگری مانند تروریزم و مواد مخدر یکجا می‌شود.

وی افزود: سعی می‌کنیم در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت نکنیم. اما ما نمی‌توانیم ناامیدی خود را از نحوه مدیریت طا-لبان پنهان کنیم. …اما (طا-لبان) یاد نگرفته که چگونه یک دولت را اداره کنند.

ضمیر کابلوف در ادامه از ایجاد گروه جی-۵ – شامل ایران، هند، پاکستان، چین و روسیه – خبر داد تا از طریق همکاری‌های منطقه‌ای بتوان وضعیت افغانستان را تحت کنترول داشت.

وی همچنین از هند و پاکستان و چین خواست به شک و تردیدهای شان در رابطه به افغانستان غلبه کنند و مسیر مشترکی که به نفع منافع ملی همه باشد، پیدا کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا