آخرین اخبارافغانستانجهانسیاست

کابلوف: امیرخان متقی اشتراک کننده فارمت مسکو نیست، «مهمان» است

خبرگزاری دید: ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه برای افغانستان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «آر تی وی آی» گفته است امیرخان متقی «اشتراک‌کننده فارمت مسکو» نیست؛ بلکه «مهمان» است و این تفاوت اساسی‌ باهم دارد.

از سویی هم، طبق گزارش‌ها سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در نشست فارمت مسکو شرکت نمی‌کند و با امیرخان متقی نیز دیدار نمی‌کند.

پنجمین نشست «فارمت مسکو» قرار است فردا (جمعه ۷ میزان) در شهر کازان روسیه برگزار شود.

در نشست «فارمت مسکو» نمایندگان کشورهای روسیه، چین، پاکستان، ایران، هند، قزاقستان، قرقیزستان، ازبیکستان، تاجیکستان و ترکمنستان شرکت می‌کنند.

فرستاده ویژه رییس ‌جمهور پوتین برای افغانستان پیش از این گفته بود که در این نشست روی ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان تمرکز می‌شود و در مورد به رسمیت‌شناسی طا-لبان بحث نخواهد شد.

پیش‌‌تر شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان که متشکل از رهبران احزاب سیاسی و مقام‌های حکومت پیشین کشور است، در واکنش به برگزاری نشست «فرمت مسکو» با حضور وزیر خارجه‌ طا-لبان گفته بود که قضیه‌ افغانستان با حضور یک‌جانبه‌ این گروه و بدون اشتراک دیگر احزاب، ائتلاف‌های سیاسی و مردم کشور، قابل حل نیست.

نشست‌های فارمت مسکو که شش سال پیش و در زمان حضور نظامیان امریکایی در افغانستان، به ابتکار روسیه آغاز شد، تا کنون کدام نتیجه ملموسی در پیوند به بحران افغانستان در پی نداشته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا