آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمدولت فراگیرسیاست

کابلوف: باید اقوام تاجیک و هزاره و ازبیک و ترکمن در ساختار قدرت افغانستان شریک باشند

خبرگزاری دید: ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه برای افغانستان می‌گوید که اقوام بزرگ دیگر افغانستان غیر از پشتون‌ها باید در ساختار قدرت شریک باشند و این راه درست حکومت داری است.

کابلوف هم‌چنین هشدار داده است که اگر طا-لبان برای تغییر وضعیت کنونی افغانستان گام‌های جدی بر ندارند چیزی از افغانستان باقی نخواهد ماند.

فرستاده ویژه روسیه برای افغانستان روز گذشته در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آناتولی ترکیه گفته است افغانستان نباید به خاطر به رسمیت‌شناسی طا-لبان به گروگان گرفته شود و یا در روابط با این کشور مانع ایجاد شود.

آقای کابلوف با خوش‌بینی از سیاست‌های خارجی طا-لبان گفت: «آگاهی سیاسی مقام‌های فعلی افغانستان (طا-لبان) در حال تکامل است، درست است که کندتر از توقعات ما بخصوص ناظران خارجی است؛ اما آن‌چه را که ما بخواهیم اتفاق می‌افتد».

این دیپلمات روس با اظهار این که از سیاست خارجی طا-لبان شکایتی ندارد، تاکید کرد: «مبارزه طا-لبان علیه یک سازمان تروریستی بین‌المللی خطرناک مانند داعش نیز در مسکو با استقبال روبه‌رو می‌شود».

با این حال کابلوف گفت که به رسمیت شناختن طا-لبان می‌تواند این گروه را تشویق کند تا برای عادی‌سازی روابط با جهان گام‌های موثر بردارند.

از سویی هم، او با اشاره به نابرابری علیه سایر اقوام در افغانستان خاطرنشان کرد به رسمیت شناختن دولت طا-لبان زمانی به یک امکان واقعی تبدیل خواهد شد که آن‌ها به فراخوان جامعه جهانی برای یک ساختار سیاسی فراگیر و از جمله مسائل حقوق بشر، تضمین حقوق دختران و زنان توجه کنند که در نهایت زمینه‌سازی برای روند به رسمیت شناختن بین‌المللی طا-لبان کمک می‌کند.

فرستاده ویژه روسیه در افغانستان تصریح کرد: «ما بیش‌تر نگران شمولیت سیاسی هستیم، نه شمولیت قومی که طا-لبان بر آن اصرار دارند؛ اما این بدان معنا نیست که روسیه اصرار دارد دولت‌مردان فراری افغانستان را در رهبری این کشور دوباره بگنجاند. زیرا آن‌ها قبلاً امتحان خود را به مردم دادند حال بگذارید مردم افغانستان در مورد آنان نتیجه‌گیری کنند».

این دیپلمات تأکید کرد: «روسیه به طا-لبان دیکته نمی‌کند که چه کسی و چه زمانی باید در دولت حضور داشته باشند؛ اما این اصل شمولیت برای تبدیل‌شدن افغانستان به یک دولت سنتی عادی مهم است».

ضمیر کابلوف در بخشی از سخنان خود افزود: «انتظار دارم که تغییرات در ساختار سیاسی افغانستان، به‌ویژه ایجاد یک دولت فراگیر و حل مسائل حقوق بشر، در کمتر از یک ربع قرن آینده رُخ دهد».

نام‌برده هم‌چنین تحریم‌ها علیه طا-لبان را گامی به عقب برای توسعه افغانستان خواند و گفت طا-لبان امیدوارند که به رسمیت شناخته‌شدن به برداشته شدن تحریم‌ها منجر شود و آن‌ها بتوانند آزادانه‌تر با کشورهای دیگر روابط برقرار کنند.

این مقام روسی به ضرورت لغو تحریم‌های سفر سران طا-لبان تأکید کرد و گفت: «امیرخان متقی، وزیر امور خارجه طا-لبان، در میان افراد تحریم شده است که توانایی افغانستان را برای ایجاد و حفظ روابط بین‌المللی محدود می‌کند».

کابلوف هم‌چنین علاوه کرده است که روسیه، همراه با چندین کشور منطقه، توسعه روابط با افغانستان را منوط بر به‌رسمیت شناختن رژیم طا-لبان نمی‌داند.

او در عین حال گفته است که تصمیم روسیه برای حفظ سفیر خود در افغانستان «بر اساس عقل سلیم» است، زیرا به دلایل مختلف، از جمله منافع امنیتی روسیه و متحدانش در منطقه مهم است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا