آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

کابلوف: روسیه و هند می‌توانند در احیای گفت‌وگوهای میان‌افغانی کمک کنند

خبرگزاری دید: ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه برای افغانستان گفته اگر طا-لبان درخواست کنند، روسیه و هند می‌توانند در احیای «گفت‌وگوی بین‌الافغانی» نقش داشته باشند.

ضمیر کابلوف در مصاحبه‌ای گفته که اقدامات ضد تروریستی طا-لبان کافی نیست و کشورهای منطقه مایل به کمک به طالبان برای شکست تهدیدهای امنیتی هستند.

به گفته وی، این‌که سازمان ملل اجازه دهد نماینده دولت قبلی افغانستان همچنان به کرسی خود به عنوان نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد ادامه دهد، صحیح نیست.

نماینده روسیه بیان داشته است: امیدوارم که طا-لبان از اشتباهات رییس جمهور پیشین [غنی] و از تجربه گذشته خود در سال‌های ۱۹۹۶-۲۰۰۱ درس بگیرد. چگونگی یافتن راه‌حل – از طریق رایزنی های گسترده بین‌الافغانی، لویه جرگه یا چیز دیگر – به تصمیم خود مردم افغانستان بستگی دارد. اگر چنین سیگنالی از کابل برسد، روسیه آماده است در این زمینه کمک‌های لازم را ارایه کند.

وی همچنین گفته که مسکو متقاعد شده‌ است نقش هند در این زمینه نیز ضروری خواهد بود.

او گفته که طا-لبان در مذاکرات فارمت مسکو در نوامبر ۲۰۱۸ شرکت کردند و «تعهد به صلح» را نشان دادند و اشرف غنی را به دلیل راه اندازی نکردن «فرایند سیاسی سازنده که قرار بود طا-لبان را در ساختارهای دولتی بگنجاند» سرزنش کرد.

آقای کابلوف برداشت گسترده‌ای از موضع روسیه در قبال طا-لبان ارائه کرد و گفته است: «واقعیت عینی این است که طا-لبان تقریباً تمام قلمرو افغانستان را کنترول می‌کنند. دولت موقت تشکیل شده و در حال فعالیت است.»

مذاکره کننده باسابقه روس معتقد است که احتمال سرایت تروریزم از افغانستان به کشورهای همسایه وجود دارد و برخی از رویدادهای اخیر تروریستی که با هدف تشدید گسل‌های موجود در جامعه افغانستان صورت گرفته، زاویه خارجی دارد.

کابلوف گفته است: ما می‌بینیم که نیروهای طا-لبان برای مبارزه با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در کشور کار جدی انجام می‌دهند، اگرچه هنوز تا حل مشکل به طور کلی فاصله دارند. … اما ما معتقدیم که آن‌ها ناکافی هستند.

وی با این حال هشدار داد که گروه‌های تروریستی مانند داعش، جنبش اسلامی ترکستان شرقی، جنبش اسلامی ازبیکستان، جماعت انصارالله در شمال و شرق و سایر بخش‌های خاک افغانستان فعال هستند.

کابلوف استدلال کرده که حملات داعش که اقلیت‌ها را در افغانستان هدف قرار می‌دهد، زاویه خارجی دارد.

وی افزوده است: درست است که نمایندگان اقلیت‌های مذهبی یا قومی اغلب قربانی حملات تروریستی می‌شوند. انفجارهایی در مناطق شیعه‌نشین و در نزدیکی یک گورودواره رخ داد… ما باید بفهمیم چه کسی از آن سود می‌برد و سپس خواهیم دید که چه کسی پشت آن است. به عنوان یک قاعده، سازمان‌دهندگان چنین اقدامات تروریستی در خارج از خاک افغانستان ردیابی می‌شوند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا