آخرین اخبارجهانسیاست

کابلوف: منطقه خواهان تشکیل دولت فراگیر در افغانستان است/ غرب به مسایل حقوقی می‌پردازد

خبرگزاری دید: نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان نشست دوحه را بی‌نتیجه خواند و از غرب به خاطر موضع‌اش در قبال افغانستان انتقاد کرد.

ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان روز گذشته گفته است که نشست دوحه به خاطر اختلافات بین منطقه و غرب بی‌نتیجه پایان یافت.

ضمیر کابلوف خاطرنشان کرده است که روسیه از تلاش‌های آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد استقبال می‌کند.

این دیپلمات ارشد روس نشست درباره افغانستان را که اوایل ماه جاری در دوحه برگزار شد، بی‌نتیجه‌ خواند و گفت که موضع غرب در این مذاکرات سازنده نبود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نشست دوحه چشم‌انداز خوبی برای حل و فصل اوضاع در افغانستان ایجاد کرده است، گفت: نه، این طور نیست.

وی افزود: [گوترش] تلاش کرد تا اردوگاه‌های منقسم غرب به اصطلاح جمعی را با تیم منطقه‌ای ما در مورد افغانستان متحد کند.

این دیپلمات به تفاوت در رویکرد اشاره کرده و بیان داشته است: ما منطقه – روسیه، چین، ایران، پاکستان، کشورهای آسیای مرکزی و هند – معتقدیم که اولویت باید ایجاد رهبری فراگیر در افغانستان باشد و ایجاد چنین ساختاری منجر به حل مسایل بسیار مهم دیگری مانند حقوق زنان در افغانستان خواهد شد.

کابلوف افزود: در عین حال، ما به هیچ وجه نباید مسایل مبارزه با تروریزم را که بسیار مهم است و مواد مخدر فراموش کنیم.

به گفته وی، کشورهای غربی « با گذاشتن ارابه بر اسب کار وارونه انجام می‌دهند» و معتقدند که طا-لبان ابتدا باید مسایل حقوق بشری را حل کنند.

این دیپلمات در بخشی از سخنان خود گفته است: این یک رویکرد قابل اجرا نیست.

به گفته وی، این‌ها اختلافات قابل رفع است، به شرطی که «رویکرد منطقه‌گرایان غالب شود».

این نماینده همچنین به مشکل دیگری نیز توجه کرد.

وی افزوده است: «مشکل دوم این است که ما در حال حاضر نمی‌توانیم با امریکایی‌ها همرنگ شویم، جنبه اخلاقی و سیاسی وجود دارد. آن‌ها اساساً منافع ملی افغانستان را ربوده‌اند و دریغ می‌کنند، مبالغ جدی‌تر، یعنی بیش از ۲٫۵ میلیارد دالر کمک‌های بشردوستانه که قبلاً به افغانستان اختصاص داده شده بود.

وی گفته است: ما گفتیم تا زمانی که این مشکل را حل نکنید، ما اصولاً نمی‌توانیم در یک تیم با شما باشیم، پس این مسایل را حل کنید، سپس ما می‌توانیم رویکردهای مشترک برای مذاکرات بیشتر با کابل را مورد بحث قرار دهیم.

این دیپلمات همچنین بیان داشته که دبیرکل سازمان ملل همه موضوعات را درک کرده و پیشنهاد کرده است که در آینده نزدیک مجدداً در تلاش برای دستیابی به یک رویکرد مشترک دیدار کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا