آخرین اخباراجتماعافغانستاندیدگاه

کابل تاریک؛ چرا تاسیسات عامه هدف قرار می‌گیرد

اگر به این موضوع نگاه منطقی دوخته شود، چه توجیهی می‌تواند در عقب آن قرار بگیرد، الی این که طالبان فقط و فقط به خود و اهداف شان فکر می‌کنند و بس و تلاش دارند تا دهشت‌افگنی‌ها و خراب‌کاری‌های خود را بیشتر از گذشته به‌نمایش بگذارند.

همزمان با تشدید حملات نیروهای امنیتی علیه طالبان در نقاط مختلف کشور، این گروه در اقداماتی، تأسیسات عام‌المنفعه را هدف قرار داده و از این طریق حکومت افغانستان زیر فشار قرار می‌دهند.
طالبان بارها و بارها جاده‌ها، پلچک‌ها، مکاتب و از همه مهم‌تر پایه‌های برق را هدف قرار داده و شهروندان عادی مملکت را در تاریکی فروبرده‌اند. به طور مثال چند روز قبل دو پایه وارداتی برق تاجیکستان و ازبیکستان در منطقه‌ای از ولایت بغلان از سوی طالبان تخریب شد که طی آن شهروندان کابل و ۱۲ ولایت دیگر در تاریکی و خاموشی به‌سر بردند.
در همین حال، حوالی ساعت ۱:۳۰ دقیقه شب گذشته نیز یکی از پایه‌های برق وارداتی در سالنگ جنوبی ماین‌گذاری و انفجار داده شد که در نتیجه برق کابل و چندین ولایت دیگر قطع شده است.
شرکت برشنا اعلام کرده است که شب گذشته در فاصله ۱۱۱ کیلومتری طرف شمال کابل که مشخصاً سالنگ جنوبی گذشته از ولسوالی سالنگ ساحه تنگی آجان تثبیت شده، از جانب اشخاص ناشناخته، زبون و بد بخت یک پایه برق وارداتی ۲۲۰ کیلوولت، توسط ماین جاگذاری شده انفجار و کاملاً تخریب گردیده که به شمول کابل سایر ولایات فاقد برق می‌باشند.
حال اگر به این موضوع نگاه منطقی دوخته شود، چه توجیهی می‌تواند در عقب آن قرار بگیرد، الی این که طالبان فقط و فقط به خود و اهداف شان فکر می‌کنند و بس و تلاش دارند تا دهشت‌افگنی‌ها و خراب‌کاری‌های خود را بیشتر از گذشته به‌نمایش بگذارند.
این گروه بارها از مصئونیت و آرامش مردم و ترویج شریعت اسلامی سخن گفته‌. ولی در عمل، خلاف اصول و اعتقادات خود راه پیموده‌اند. چگونه است که هزاران تن از افراد ملکی در حملات طالبان کشته می‌شوند، در جاده‌ها سر بریده می‌شوند و بی‌هیچ گناهی شکنجه می‌شوند، ولی آنان داد از مصئونیت می‌زنند.
امروز افغانستان ناامن‌ترین کشور جهان است و مردم افغانستان در یک فضای ناآرام و شکننده زندگی می‌کنند که مسئول آن طالبان و عملکردهای خشونت‌بار آنان است. مردم همانند مرده‌های متحرک از هر ناحیه‌ای آسیب‌پذیر هستند، اما گروهی که خود عامل این ناهنجاری‌ها است، می‌گوید که ما آرامش مردم خود را می‌خواهیم.
در همین حال، از دید اسلام، امنیت یکی از اصول فردی و جمعی، زمینه‌ساز بهره‌وری از مزایا و مواهب حیات و تکامل بشر و یکی از مقدس‌ترین آرمان‌هاست.
خداوند کریم در قرآن شریف می‌فرماید: «وَلَقد کَرِّمنا بَنی آدَمَ وَ حَمَلنهُم فِی البِّرِ وَ البَحرِ وَ رَزَقنا هُم مِنَ الطَّیباتِ و فَضَّلنا هُم عَلی کَثیرٍ مِمَّن خَلَقنا تَفصیلاً،» ما آدمی‌زدگان را گرامی داشتیم و آنها را در خشکی و دریا (بر مرکب‌های راهوار) حمل کردیم و از انواع روزی‌های پاکیزه به آنان روزی دادیم و آنها را بر بسیاری از موجوداتی که خلق کرده‌ایم برتری بخشیدیم).
و یا هم بر اساس آیه وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَٰذَا بَلَدًا آمِنًا (بقره: ۱۲۶) حضرت ابراهیم، هنگام بنا نهادن کعبه به این نیاز فطری توجه کرد و از خداوند خواست که آن سرزمین را از نعمت امنیت برخوردار سازد.
بر اساس آیات کلام‌الله مجید، اسلام امنیت و آرامش مردم را می‌خواهد تا در یک فضای مصئون و عاری از هرنوع تهدیدات فزیکی و ذهنی بتوانند زندگی کنند، ولی این اصل از سوی طالبان وارونه جلوه داده شده و تطبیق گردیده است.
حال با توجه به داعیه طالبان، آنان باید تطبیق کننده شریعت اسلامی و امنیت باشند، ولی آنچه که در حال حاضر، از گذشته تا حال از سوی طالبان نمایش داده شده، خلاف دستورات صریح خداوند (ج) بوده که در هر شرایطی عملکردهای شان امنیت روحی و روانی مردم را ناامن کرده است.
باید تذکر داد که با تخریب تأسیسات عام‌المنفعه اگر طالبان بخواهند به زعم خودشان به حکومت افغانستان فشار وارد کند، این عملکرد آنان برعکس عمل کرده و خواهد کرد و بیشتر از پیش تنفر مردم نسبت به آنها افزایش می‌یابد.

نویسنده

سید الیاس احمدی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا