آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثسیاست

واکنش کابل به موضع واشنگتن: نمی‌توان طالبان را با عجله تبرئه کرد

در واکنش به اظهارات اخیر فرستاده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان مبنی بر این که حملات روز سه‌شنبه در کابل و ننگرهار کار گروه داعش بوده نه طالبان، ارگ ریاست جمهور تاکید کرده که نمی‌توان به این زودی گروه طالبان را تبرئه کرد.


به گزارش خبرگزاری دید، صدیق صدیقی سخنگوی رییس جمهور غنی، این موضع ارگ ریاست جمهوری را روز جمعه(۲۶ ثور)، پس از آن اعلام کرد که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان گفت که بررسی‌های ایالات متحده نشان می‌دهد که شاخه‌ خراسان گروه داعش حمله‌های خونین کابل و ننگرهار را سازمان‌دهی و اجرا کرده‌ است.
ارگ ریاست جمهوری می‌گوید که گروه طالبان به دلیل فراهم‌سازی «بستر مطمین برای انجام فعالیت‌های دهشت‌افگنانه به سایر گروهای‌ تروریستی» نمی‌تواند از مسئولیت حمله‌های خونین اخیر در کابل و ننگرهار شانه‌ خالی‌ کنند.
سخنگوی ریاست جمهوری اما در یک رشته توییت نوشت که انکار طالبان از دست داشتن در حمله‌های تروریستی اخیر در کابل و ننگرهار برای مردم افغانستان قابل قبول نیست.
او در ادامه، ظاهراً در واکنش به موضع زلمی خلیلزاد در قبال حمله‌های اخیر در کابل و ننگرهار نوشته است: «به این زودی و عجله نمی‌توان گروه طالبان را از دست داشتن در حمله‌های خونین برائت داد. حمله بر شفاخانه ١٠٠بستر در کابل نیاز به تحقیقات بیش‌تر دارد و نهادهای امنیتی روی آن کار می‌کنند».
گروه طالبان صبح روز جمعه یک بار دیگر دست داشتن در حمله‌های اخیر در کابل و ننگرهار را رد کرده است.
این گروه در اعلامیه‌ای خواهان بررسی دقیق این رویداد شده و گفته است که در برنامه‌‌شان حمله بر اهداف غیرنظامی از جمله شفاخانه‌ها وجود ندارد.
با این حال، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان، ضمن این‌که گروه داعش را مسوول حمله‌های خونین اخیر در پایتخت و در ننگرهار عنوان کرده، گفته است که این گروه مخالف صلح بین دولت و طالبان است و نباید در دامی که برای صلح پهن کرده است، افتاد.
دولت اما می‌گوید که نزد مردم و دولت افغانستان، مانع اصلی روند صلح ادامه‌ خشونت‌های گروه طالبان است. به گفته صدیقی، این گروه بارها خواست مردم افغانستان و جامعه‌ جهانی برای تأمین آتش‌بس و آغاز گفت‌وگوهای صلح را رد کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا