آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

کابل و واشنگتن چقدر در روند صلح همنظر هستند

در صورتی که واشنگتن معلومات مربوط به پروسه صلح را با کابل شریک می‌سازد، انتظار داریم که جناح‌های سیاسی هم با شخص آقای غنی به یک توافق نظر برسند و به معنای واقعی کلمه شاهد اجماع صلح در داخل کشور باشیم.

حمدالله محب مشاور شورای امنیت ملی کشور اخیراً در گفت‌وگو با طلوع‌نیوز گفت که نگرانی افغانستان از مذاکرات ایالات متحده امریکا با گروه طالبان تا حدودی رفع شده و اکنون امریکا معلومات مربوط به پروسه صلح را با افغانستان شریک می‌کند.
حمدالله محب چند ماه پیش در سفری به واشنگتن، از عملکرد زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای افغانستان انتقاد کرد و با ادبیات تند گفت که زلمی خلیلزاد به دنبال ایجاد حکومت موقت است و جزئیات گفت‌وگوهای انجام شده با طالبان را با کابل شریک نمی‌کند.
حمله لفظی مشاور شورای امنیت به دماغ امریکا خوش نخورد و وزارت خارجه این کشور تمام روابطش را با دفتر شورای امنیت ملی افغانستان قطع کرد. نظر به گفته آقای محب، می‌توان گفت که اختلاف نظر کابل و واشنگتن در فرآیند صلح حل و فصل شده و هر دو طرف به وحدت نظر رسیده‌اند.
اگر چنین شده باشد که مشاور شورای امنیت ملی می‌گوید، این اتفاق می‌تواند جمهوری اسلامی افغانستان را در پروسه صلح کمک نماید. پیشتر اختلاف نظر کابل و واشنگتن در پروسه صلح به یک نگرانی مبدل گردیده بود و بر هیچ کس پوشیده هم نبود.
توافق نظر میان کابل و واشنگتن کمک می‌کند تا گروه طالبان در نهایت به مشروعیت سیاسی و حقوقی حکومت تن دهد و داخل گفت‌وگو شود. تاکنون گروه طالبان از گفت‌وگو با حکومت افغانستان امتناع و صرف یکی دو بار با احزاب سیاسی در مسکو گفت‌وگو کرده‌اند.
محمد اشرف غنی همواره با ادبیات غیر مستقیم از گفت‌وگوهای امریکا با طلبان در قطر انتقاد کرده است و مدام گفته که مردم افغانستان به دنبال صلح پایدار و با عزت است. نه صلحی که بوی خون دهد.
در این هیچ شکی نیست که کاخ سفید برای رسیدن به صلح عجله دارد اما، هماهنگی کابل و واشنگتن می‌تواند افغانستان را کمک کند تا حضور جدی در پروسه صلح داشته باشد.
اکنون در صورتی که واشنگتن معلومات مربوط به پروسه صلح را با کابل شریک می‌سازد، انتظار داریم که جناح‌های سیاسی هم با شخص آقای غنی به یک توافق نظر برسند و به معنای واقعی کلمه شاهد اجماع صلح در داخل کشور باشیم.
زلمی خلیلزد شام روز گذشته با محمد اشرف غنی در ارگ دیدار کرد. آقای خلیلزاد به آقای غنی گفته که پروسه صلح به مرحله جدیدی رسیده است و مذاکرات بین‏الافغانی باید انجام شود. ششمین دور گفت‌وگوهای قطر به پایان رسیده است و طبق گزارش‌ها قرار است به زودی دور هفتم این گفت‌وگوها نیز صورت بگیرد. به نظر می‌رسد زلمی خلیلزاد روی آغاز مذاکرات بین‏الافغانی سخت کار می‌کند.
در فرجام انتظار می‌رود که کابل معلومات مربوط به گفت‌وگوهای صلح را در اختیار مردم قرار دهد. وقتی امریکا جزئیات این پروسه را با افغانستان شریک می‌سازد، کابل هم باید این جزئیات را با افکار عمومی شریک بسازد.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا