آخرین اخبارجهانسیاست

کاخ سفید: بدون حکم محکمه دارایی افغانستان قابل انتقال نیست

خبرگزاری دید: کاخ سفید می‌گوید تا زمانی که محکمه ایالات متحده حکم صادر نکند، دارایی بانک مرکزی افغانستان به خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتمبر پرداخت نخواهد شد.

کاخ سفید
جن ساکی سخنگوی کاخ سفید روز گذشته به خبرنگاران گفت که رییس جمهور بایدن تلاش می‌کند تا بخشی از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان به نفع مردم آن کشور استفاده شود، در غیر آن، این دارایی‌ها منجمد باقی می‌ماند و به افغانستان انتقال نمی‌یابد.
خانم ساکی گفت که رییس جمهور بایدن با یک اقدام فعال گامی برداشت تا در آینده انتقال ۳.۵ میلیارد دالر دارایی بانک مرکزی افغانستان به نفع مردم آن کشور مورد استفاده قرار بگیرد.
سخنگوی کاخ سفید افزود که اعضای خانواده و نزدیکان قربانیان حملات ۱۱ سپتمبر در محکمه فدرال علیه طا-لبان اقامه دعوی کرده‌اند تا از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان برای آنان غرامت پرداخته شود.
ساکی گفت:‌ بنا بر این، بیش از ۳.۵ ملیارد دالر این دارایی‌ها در ایالات متحده باقی خواهد ماند.
وی تأکید کرده تا زمانی که حکم محکمه در مورد تصمیم بایدن صادر نشود، هیچ پولی برای کسی پرداخت نمی‌شود.
بر اساس فرمان بایدن،‌ بیش از ۳.۵ میلیارد دالر دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان در ایالات متحده باقی خواهد ماند تا در مورد ادعاهای بستگان قربانیان حملات ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ میلادی مبنى بر دریافت این پول محکمه تصمیم بگیرد.
تصمیم رییس جمهور بایدن مبنی بر انتقال بخشی از دارایی‌های افغانستان به قربانیان حملات ۱۱ سپتمبر نه تنها با انتقاد گروه طا-لبان، شماری از نخبگان سیاسی و مردم افغانستان مواجه شد، بلکه شماری از سازمان‌های بین المللی از جمله دیدبان حقوق بشر از چنین تصمیم انتقاد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا