آخرین اخباراسلایدشوافغانستانگزارش

کارخانه‌های مواد مخدر در فراه؛ تولید سوخت ماشین جنگی تروریزم

انرژی ماشین‌ جنگی تروریزم در ولایت فراه از طریق کارخانه‌های تولید مواد مخدر تامین می‌‌شود. مخالفان مسلح دولت و افراد زورمند محلی با استفاده از عایدات هنگفت کشت مواد مخدر، جنگ را در فراه شعله‎‎ورتر می‌کند و هر روز جنگ در این ولایت شدیدتر می‌شود.
به گزارش خبرگزاری دید، وجود کارخانه‌های تولید مواد مخدر و عواید به دست آمده آن، بخش مهمی از مخارج جنگی مخالفان را تامین و راه را برای آنان باز می‌کند.
اما این قاچاق و کشت مواد مخدر، تنها در ولایت فراه بسنده نکرده و ولایت نیمروز را نیز تحت شعاع خودش قرار داده است.
محمد صدیق چخانسوری عضو شورای ولایتی نیمروز می‌گوید که کشت و پروسس مواد مخدر که در ولایت فراه انجام می‌شود، برای ترانزیت به کشورهای دیگر از ولایت نیمروز می‌گذرد، این موضوع باعث شده نیمروز به مرکز پخش مواد مخدر تبدیل شود.
وی، افزود که قاچاق مواد مخدر از ولایت نیمروز باعث ایجاد ناامنی شده است.
در عین حال، این کارخانه‌ها توسط طالبان ایجاد گردیده و عواید آن مستقیم به خزانه این گروه ریخته می‌شود.
از سویی هم، شاه محمود نعیمی معاون شورای ولایتی فراه ابراز می‌دارد که وجود کارخانه‌های تولید مواد مخدر به یکی از منابع مهم عایداتی برای طالبان تبدیل شده است.
وی افزود که مصارف جنگی طالبان از طریق موادمخدر تامین می‌شود.
این عضو شورای ولایتی فراه به این باور است که طالبان در کشت مواد مخدر سهم فعالی دارد.
به گفته آقای نعیمی، پس از برداشت محصول مواد مخدر طالبان آن را به چند نوع مواد دیگر تبدیل کرده و برای فروش وارد بازارهای سیاه جهانی می‎کند.
معاون شورای ولایتی فراه علاوه کرد که بیشتر کارخانه‌های تولید موادمخدر در ولسوالی‌های «بکواه، خاک سفید و گلستان» هست.
آقای نعیمی تاکید کرد که اگر دولت می‌خواهد امنیت را در فراه تامین کند، باید در قدم اول کارخانه‌های تولید مواد مخدر را از بین ببرد تا منبع عایداتی آنان از بین برود.
وی حملات هوایی را در این راستا بسیار موثر عنوان کرد.
در این میان، مسئولان محلی فراه با تایید این که طالبان از طریق کارخانه‌های تولید مواد مخدر، مصارف جنگی‌شان را تامین می‌کنند، می‌گویند که برای از بین‌بردن کارخانه‌های آنان برنامه‌های مهمی روی دست دارند.
محمد ناصر مهری سخنگوی والی فراه می‌گوید که از بین‌بردن کارخانه‌های مواد مخدر جزء برنامه‌های دولتی است.
او در ادامه تاکید کرد، در صورتی که نیروهای امنیتی محل دقیق این کارخانه‌ها را مشخص کنند، آن‌ها را از طریق هوا هدف قرار خواهند داد.
او افزود که امسال نیروهای هوایی چند مورد از کارخانه‌های مواد مخدر طالبان را هدف قرار داده و از بین برده‌اند.
آقای مهری با نامشخص خواندن مکان‌ کارخانه‌های تولید مواد مخدر گفت: گرچند محل دقیق این کارخانه‌ها برای دولت مشخص نیست اما گزارش‌های رسیده از این قرار است که بیشتر آن‌ها در ولسوالی‌های «خاک‌سفید و گلستان» هست.
او افزود که اگر کارخانه‌های تولید مواد مخدر طالبان از بین‌برده شود، دیگر آنان قادر به جنگیدن با دولت نیست.
این در حالی است که حملات چند ماه اخیر گروه مسلح طالبان در فراه افزایش یافته و یکی از علت‌های آن دسترسی به عواید سرشار و حاصلات فراوان موادمخدر است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا