آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

کارشناسان: تهدید داعش جدی است/طا-لبان: داعش نابود شده است

خبرگزاری دید: همزمان با افزایش حملات تروریستی بر اماکن مذهبی و هدف قرار گرفتن شیعیان افغانستان شماری از کارشناسان به این باور هستند که تهدید داعش جدی بوده و این گروه به دنبال ایجاد جنگ فرقه‌ای در افغانستان است. طا-لبان اما می‌گویند که داعش در کشور سرکوب شده است.


بعد از حملات خونین در کابل و مزار شریف که در هر دو حمله شیعیان مورد حمله قرار گرفتند و تلفات زیادی به دنبال داشت، کارشناسان مسایل سیاسی می‌گویند که گروه داعش به دنبال حذف شیعیان است و برای تامین این هدف از هیچ کاری دریغ نخواهد کرد.
عبدالله احمدی تحلیل‌گر مسایل سیاسی در صحبت به خبرگزاری دید گفت: واضح و روشن است که گروه تروریستی وجود دارد که به جان و مال مردم در افغانستان حمله می‌کند و زنان و کودکان را قتل عام می‌کند، ما می‌توانیم نام این گروه را داعش بگذاریم یا هر نام دیگر، ولی آنچه که واضح و روشن است اینکه داعش افراطی است و دشمنی ایدئولوژیک با تفاوت‌های مذهبی دارد.
آقای احمدی افزود که گروه تروریستی که مردم را مورد حمله قرار می‌دهد تحت هر نامی که باشد این یک تهدید جدی برای مردم افغانستان است و نیاز است که طا-لبان یک میکانیزم جدی و قاطع علیه آن داشته باشند.
وی در ادامه گفت: در کل یک تهدید جدی برای مردم وجود دارد و هدف قرار گرفتن مردم و اماکن مذهبی و مخصوصاً هدف قرار گرفتن یک جامعه مذهبی خاص واقعاً نگران کننده است.
این در حالی است که در یک ماه اخیر حملات تروریستی در برخی از ولایات افغانستان افزایش یافته و بیشتر شیعیان را مورد حمله قرار داده است. حمله تروریستی اخیر بر یک مکتب در غرب کابل و انفجار بر یک مسجد شیعیان در مزار شریف این شاِئبه را تقویت بخشده که بار دیگر حملات داعش علیه یک گروه مذهبی خاص آغاز شده است.
از سوی دیگر، مهدی افضلی پژوهشگر مطالعات جنوب آسیا به خبرگزاری دید گفت که تهدید داعش برای افغانستان بسیار جدی است. از آغاز اعلام موجودیت داعش در ننگرهار تاکنون این یک واقعیت جدی است که در مناطق ازبیک‌نشین و تاجیک‌نشین این گروه رخنه کرده است که این موضوع آینده عاری از خشونت افغانستان را تهدید می‌کند.
آقای افضلی افزود: پدیده داعش در افغانستان جدی است و رقابت بعدی در داخل افغانستان متاثر از حضور داعش خواهد بود.
از سال ۲۰۱۶ بدین سو گروه داعش فعالیت گسترده در برخی از نقاط افغانستان داشته است و این فعالیت بیشتر معطوف به مناطق ازبیک نشین و تاجیک نشین بوده است و داعش از طرق گوناگون با استفاده از ضعف نهادهای امنیتی و استخبارتی دولت پیشین در این مناطق هسته گذاری کرده است.
آقای افضلی می‌گوید که فردای افغانستان در سایه داعش تاریک خواهد بود و این گروه در جنگ نیابتی آسیای میانه به عنوان یک ابزار در افغانستان استعمال خواهد شد.
از سوی دیگر، اسماعیل ذکی عضو جامعه مدنی افغانستان در صحبت به خبرگزاری دید می‌گوید داعش در افغانستان وجود دارد و در مواردی دولت‌های پیشین از این گروه استفاده ابزاری کردند و حملاتی که از سوی دولت طرح‌ریزی و انجام می‌شد، به داعش ختم می‌شد.
آقای ذکی می‌گوید که بستری برای افکار افراطی داعش در افغانستان وجود دارد که برخی از احزاب و نهادها به شدت برای این گروه لابی‌گری می‌کنند.
به باور آقای ذکی، حکومت‌ گذشته در برخی موارد برای سرکوب مخالفان خودشان حملات را راه‌اندازی کردند و آنرا به داعش نسبت دادند.
با این حال، سخنگویان امارت اسلامی تاکید می‌کنند که تهدید داعش در افغانستان به صورت جدی کنترول شده و قابل نگرانی نیست. آنان می‌گویند که گروه داعش تا ۹۸ درصد در در افغانستان خنثی شده و نگرانی کشورهای همسایه هم جدی نیست.

نویسنده

رسول شهزاد- کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا