آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاستگزارش

کارشناسان: حمله به شیعیان ریشه در اختلافات مذهبی منطقه‌ای دارد/ طا-لبان با نیروهای محلی امنیت را تامین کنند

همزمان با انفجارهای پیهم در غرب کابل که ده‌ها کشته و زخمی در پی داشت، کارشناسان به این باور هستند که انجام چنین حملات برای ایجاد فاصله میان مذاهب است که در شرایط کنونی شیعیان گزینه مناسب برای این حملات است.

مهدی افضلی پژوهشگر مطالعات جنوب آسیا در پیوند به حملات خونین در غرب کابل به خبرگزاری دید گفت: مردمان شیعه افغانستان به دلیل تفاوت‌ مذهبی که با سایر گروه‌های مذهبی دارند بیشتر از سوی گروه‌های تکفیری مورد حمله قرار می‌گیرند.
افضلی افزود که به خاطر این تفاوت‌های مذهبی شیعیان افغانستان آماد‌گی و ظرفیت لازم برای قربانی شدن از سوی گروه‌های تروریستی را دارند که هم در حکومت‌های قبلی و هم در شرایط کنونی این حملات علیه شان تکرار می‌شود.
وی همچنان گفت که حملات بر مناطق شیعه نشین یک دسیسه است که به دلیل تفاوت‌های فرهنگی و اجتماعی با یک رویکرد بسیار منظم برای از بین بردن انگیزه و زمینه‌های پیشرفت در این مناطق انجام می‌شود.
در حملاتی که بر شیعیان در افغانستان انجام شده، صدها تن کشته و هزاران تن زخم برداشته است. بیشتر این حملات را گروه داعش به عهده گرفته است.

آقای افضلی افزود که در شرایط کنونی شیعیان افغانستان فاقد امتیازات شهروندی در افغانستان هستند که حذف هزاره‌ها از راس هرم قدرت و متن قدرت می‌تواند آسیب‌های جدی به این گروه قومی و مذهبی بزند.
وی همچنان گفت که اختلافات مذهبی در سطح منطقه به شدت شعله‌ور شده و در پشت آن بازی‌گران منافع وجود دارد که در طول سالیان متمادی ادامه داشته و اکنون نیز ادامه خواهد داشت.
از سویی هم، سید محمد باقر کاظمی استاد دانشگاه و آگاه مسایل سیاسی در پیوند به انفجارهای خونین دیروز در کابل به خبرگزاری دید می‌گوید که هدف از انفجارها در غرب کابل که ده‌ها کشته و زخمی در پی داشت، در حقیقت به‌ نوعی ایجاد فاصله و اختلاف بین فِرَق مختلف اسلامی (حنفی و جعفری) است که دشمنان دین و میهن انجام می‌دهند.
آقای باقری همچنان گفت که با نزدیک شدن به شب‌های احیا و قدر، انجام این‌گونه اعمال ضد بشری دور از تصور نبود و دشمنان مردم و وطن همواره درصدد آن بوده و هستند تا باعث رعب و وحشت شده و از سویی هم بین شیعه و سنی اختلاف اندازند.

در حالی ‌که از دیر باز تاکنون مردم افغانستان به اثبات رسانده‌اند که هیچ‌گونه اختلافی بین شان وجود ندارد و دشمن هم بر همین اساس به تکرار به دنبال تفرقه‌افکنی و ایجاد فاصله از هیچ‌گونه اقدام ددمنشانه‌ای دریغ نکرده‌ است.
به باور آقای کاظمی، با توجه به حوادث اخیر بایسته است تا «امارت اسلامی» به‌ عنوان نظام که پاسبانی از جان و مال مردم به دوش آن‌ها گذاشته‌ شده؛ در جهت خنثی نمودن چنین دسیسه‌هایی در کنار مردم خود قرارگرفته و با استخدام نیروهای محلی با هوشیاری کامل نگذارند تا چنین اتفاقاتی دوباره تکرار شود.

نویسنده

رسول شهزاد - کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا