آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

کارشناسان: عید فطر سکوی بلند برای اتحاد ملل اسلامی است/ اگر وحدت نباشد در دام امپریالیزم گیر می‌مانیم

رسوب شهزاد- کابل

خبرگزاری دید: اعیاد اسلامی که به دنبال مراسم اسلامی خاصی می‌آید، فلسفه وجودی و ماهوی ویژه خود را دارد که با گذر زمان در جوامع اسلامی در اشکال مختلف متبادر می‌شود. یکی هم عید سعید فطر است که به باور برخی، فلسفه آن وحدت و اتحاد میان مسلمانان پس از یک ماه بندگی و عبودیت می‌باشد.

مصطفی‌شهریار خبرنگار و استاد دانشگاه در این باره گفت که عید سعید فطر از اعیاد دین اسلام است؛ زیرا مسلمانان این عید را پس از  تزکیه نفس در طول یک ماه، مراسم رستگاری دانسته و تصمیم بر حرکت درست در آینده می‌دانند و عید سعید فطر را به جشن می‌نشینند.

و اما چرا اهمیت این عید در ابعاد دینی بیشتر است، این که همه مسلمانان در اکثر نقاط دنیا با شروع و ختم یکسان این ماه و به‌ خصوص پیام ماه رمضان از نگاه اسلام، وحدت را در بین مسلمانان و اقشار مختلف جوامع مسلمان، تفسیر و تعبیر کرده است.

آقای شهریار افزود که اگر به پیام عمیق رمضان توجه شود و تفاسیری که در این رابطه متخصصان دین از هر فرقه‌ مختلف اسلامی دارند، به معانی می‌رسیم که در تزکیه نفس، کمک و درک فقرا و سلامتی بدن تاکید شده است و این پیام جدی وحدت را بین یک قشر دینی ابلاغ می‌کند. وقتی مسلمانان در آخر ماه رمضان، عید اعلان می‌کند از دیدگاه متخصصان دینی، اکثر مسلمانان در رفتار، رعایت اصول اخلاقی در جامعه و کمک به نیازمندان تربیت یافته است و این رفتار را با خوشحالی و جشن استقبال می‌کنند.

وی در ادامه گفت: آنچه در افغانستان به عنوان عید سعید فطر تجلیل می‌شود، نیز با همین پیام و رویکرد به مثابه تمثیل گذاشته می‌شود. هم‌چنان در افغانستان به مناسبت عید سعید فطر، بزرگان دینی بیشتر بر تحکیم روابط اجتماعی تاکید کرده و مردم را به سوی وحدت رهبری می‌کند. هر از گاهی در افغانستان تجلیل عید سعید فطر یک روز به اختلاف تجلیل شده اما شواهد و قرائن نشان دهنده آن بوده که مردم واکنش نداشته‌اند‌.

به باور آقای شهریار، برای مسلمانان عید سعید فطر یک سکوی بلند تبلیغاتی بر روند اصلاحات اجتماعی و در سطح بزرگتر آن تاکید بر روند درست رفتارهای سیاسی بوده است.

او گفت: همانطور که مردم به بهانه روزهای عید، به دیدار خانواده و دوستان خود می‌روند و کدورت‌های گذشته را کنار می‌گذارند، در بعد سیاسی نیز کشورهای اسلامی باید از این رفتار الگو گرفته و جوامع کشورهای دیگر را در کنار خود تشویق و ترغیب در روند شکوفایی و ترقی نمایند.

به باور شهریار، تا کشورهای اسلامی به صورت واقعی دست همکاری ندهند و همکار یکدیگر نباشند، به صورت قطع طعمه کشورهای امپریالیزم خواهند شد و از فتنه‌گران سیاسی و سودجویان اقتصادی در امان نخواهند ماند.

از سویی هم، داوود ناظری استاد دانشگاه در صحبت به خبرگزاری دید، گفت که یکی از فلسفه‌های اصلی عید سعید فطر و نماز جماعت و مراسم‌های مذهبی در راستای تحکیم اخوت و برادری و به نمایش گذاشتن قدرت و عظمت و اتحاد مسلمانان است. 

آقای ناظری افزود که در افغانستان تاکنون متاسفانه یکی از چالش‌ها این بوده که عدم استقلالیت در اعلام دقیق تاریخ عید سعید فطر که هرازگاهی دچار سردرگمی برای مردم می‌شود و روزهای عید و بعضی از مناسبت‌های مذهبی فرق دارد. مثلاً شیعیان در یک روز عید می‌گیرند و اهل تسنن در یک روز دیگر. این عدم استقلالیت سبب شده که این صف طولانی و این نماد وحدت و همبستگی که باید تشکیل شود و از آثار و پیامدهای‌اش استفاده صورت بگیرد کمرنگ شده است.

وی همچنان گفت که امسال امید می‌رود که عید سعید فطر در یک روز برگزار شود و صف‌های بزرگ و باشکوه از حضور مردم اعم از اهل تشیع و اهل تسنن شکل بگیرد و عظمت وحدت مردم بیشتر به نمایش گذاشته شود.

داوود ناظری افزود که از طرف دیگر مشکل ناامنی باعث شده بود که عیدها زیاد با شکوه برگزار نشود و حتا بسیاری از نمازهای عید در مناطق سبز کابل مورد حملات راکتی قرار می‌گرفت و این موضوع باعث کمرنگ شدن صف مردم می‌شد. اگر امنیت تامین باشد و مردم بتوانند با خیال راحت به استقبال عید بروند این صف‌ها پررنگ و طولانی خواهد بود و می‌تواند در اتحاد و وحدت ملت افغانستان خیلی موثر باشد.

این استاد دانشگاه به این باور است که با فرا رسیدن عید سعید فطر دید و بازدید ها صورت می‌گیرد و تعامل بین اقوام و بین مذاهب صورت می‌گیرد و این باعث می‌شود که فاصله‌ها کم شده و حساسیت‌ها از بین رفته و شناخت و مهر و محبت میان مردم بیشتر می‌شود.

آقای ناظری همچنان گفت که یگانه آفت این اتحاد و وحدت مردم این است که ما در افغانستان مناطق و جاهای مشخص برای اقوام داریم که این موضوع را بسیار آسیب‌پذیر کرده است، مخصوصاً در کابل مناطق میان تشیع و تسنن تفکیک شده است که باعث می‌شود تعاملات، مراودات و رفت‌و آمدها در ایام عید سعید فطر و سایر عیدها کمرنگ باشد و ما نمی‌توانیم از آثار و پیامدهای خوب آن استفاده کنیم.

وی افزود: از طرف دیگر این تفکیک مناطق میان تشیع و تسنن و اقوام مردم را به شدت آسیب‌پذیر کرده است که برای دشمنان مشخص است که کدام منطقه کدام مردم زندگی می‌کنند. به همین خاطر اگر ما بتوانیم تعامل بیشتر داشته باشیم، مناطق مختلط باشد، برنامه‌های اجتماعی و مذهبی ما یکجا برگزار شود می‌توان امنیت را تامین کرد و اگر عید سعید فطر در یک روز برگزار شود بدون شک نقش مهمی در تحکیم وحدت شیعه و سنی در افغانستان خواهد داشت.

صابره محمدی دانشجو به خبرگزاری دید گفت که اگر ایام‌ دینی و مذهبی به صورت درست مدیریت شود و اتفاق نظر در برگزاری آن شکل بگیرد بدون شک باعث  می‌شود تا اتحاد میان تمام مسلمانان شکل بگیرد و این اتحاد می‌تواند باعث تقویت روحیه دینی در بین مردم شود.

محمدی افزود که برگزاری روز عید در یک‌تاریخ مشخص می‌تواند در پیوند و همدلی مسلمانان نقش آفرین باشد. آنان در گردهمایی روز عید فطر و قرار گرفتن در کنار هم، از نظرات، مشکلات و گرفتاری‌های همدیگر آگاه می‌شوند در این گردهمایی بغض‌ها و کینه‌ها تبدیل به دوستی و همدلی می‌شود و مردم در یک صف واحد احساس اتحاد و نزدیکی بیشتری به همدیگر می‌کنند.

وی همچنان گفت که عید سعید فطر می‌تواند در بعد اقتصادی نیز تاثیر گذار باشد چون مسلمانان فطریه شان را به فقرا می‌دهند که این باعث فقرزدایی می‌شود و فرصت‌هایی را برای افراد فقیر مهیا می‌سازد. در افغانستان که در شرایط کنونی بیکاری افزایش یافته است عید سعید فطر می‌تواند باعث اتحاد و همگرایی میان مذاهب تشیع و تسنن شود و پیروان هر دو مذهب برای یاری و کمک به فقرا یک پارچه حرکت کنند.

گفتنی است که در سال های اخیر تلاش‌هایی از سوی علما برای تقریب مراسم دینی-عبادی مسلمان اعم از شیعه و سنی صورت گرفته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا