آخرین اخبارجهانسیاست

کارشناسان ملل متحد: امریکا و طا-لبان هر دو مسئول وخامت اوضاع حقوق بشری افغانستان هستند

خبرگزاری دید: گروهی از کارشناسان مستقل سازمان ملل متحد نسبت به مسدود ماندن دارایی‌های مردم افغانستان انتقاد کرده و گفته‌اند که امریکا و طا-لبان هر دو مسئول وخامت اوضاع حقوق بشری و وضعیت زنان هستند.


این گروه ۱۴ نفری کارشناسان مستقل حقوق بشر روز گذشته با نشر اعلامیه‌ای گفتند که خشونت‌های مبتنی بر جنسیت، تهدید جدی و درازمدت برای زنان و دختران افغان است.
به گفته این کارشناسان، اقدامات امریکا در خصوص افغانستان نیز وضعیت حقوق زنان را در این کشور وخیم‌تر کرده است.
با این حال، این کارشناسان در مورد اقدامات امریکا جزئیاتی نداده‌اند.
ملل متحد و شمار زیادی از کشورهای جهان، به شمول ایالات متحده، اقدامات طا-لبان به ویژه عقب‌گرد آنان را در زمینۀ احترام به حقوق بشری زنان و ممانعت بر آموزش زنان و دختران محکوم کرده اند.
در اعلامیۀ کارشناسان مستقل حقوق بشر ملل متحد آمده است که وضعیت حقوق زنان در افغانستان، در اثر تبعیض گسترده مبتنی بر جنسیت که توسط طا-لبان اعمال شده، بدتر شده است.
بر اساس این اعلامیه، بحران بشری کنونی در افغانستان که در اثر آن ۲۳ میلیون شهروند افغانستان به کمک‌های غذایی محتاج شده، تاثیرات نامتناسب بر زنان و کودکان گذاشته است.
این کارشناسان مستقل از تصمیم امریکا مبنی بر مسدود کردن ذخایر پولی بانک مرکزی افغانستان نیز انتقاد کرده و خواستار آزادی این دارایی‌ها شده‌اند.
آن‌ها فرمان رییس جمهور امریکا را «بی‌نهایت عمومی» خوانده و گفته اند که «تطابق این فرمان با تحریم‌ها، مانع دسترسی مردم افغانستان به هرگونه امکانات ابتدایی بشری» می‌شود.
این کارشناسان گفته‌اند که نگرانی‌ها و سفارشات شان را در این زمینه به واشنگتن راجع کرده‌اند، اما تا کنون پاسخی دریافت نکرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا