آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاستگزارش

کارشناسان: پاکستان با کارت تروریزم بازی دوگانه دارد/ افغانستان قربانی است

برای پاکستان تغییر این پالیسی بسیار طویل‌المدت خواهد بود چون هستند کسانی که اگر برخی‌ها علیه تروریزم اقدام کنند با آن مخالفت می‌کنند چون رابطه نزدیک و عمیق بین گروه‌ها بنیادگرا با مقامات پاکستان وجود دارد

رسول شهزاد- کابل

خبرگزاری دید: همزمان با اوج گرفتن ناامنی‌های اخیر در پاکستان، این کشور انگشت اتهام را به سوی افغانستان نشانه رفت و بار دیگر مدعی شد که طا-لبان پاکستانی در افغانستان مستقر هستند.

اما شماری از کارشناسان و شهروندان در افغانستان می‌گویند که تروریزم افزار استراتژیک و راهبردی پاکستان است و با استفاده از آن اهداف خود را در منطقه عملی می‌کند.

مصطفی شهریار یکی از خبرنگاران در کابل به خبرگزاری دید گفت: با توجه به قانون بین‌المللی هر کشوری که در پی ثبات کشور دیگری باشد به ثبات دست پیدا می‌کند. افغانستان در سه دهه اخیر همواره از سیاست‌های دوگانه پاکستان آسیب دیده است.

مصطفی شهریار- خبرنگار

آقای شهریار افزود که اگر پاکستان واقعاً در پی ثبات خود و منطقه است، باید سیاست اقتصادی خود را تقویت کند و سیاست اطلاعاتی و امنیتی خود را کنار بگذارد.

وی افزود که اگر‌ پاکستان بر اساس قوانین بین‌المللی در افغانستان دخالت نکند، از این رهگذر می‌تواند در ثبات افغانستان و منطقه تاثیر گذار باشد. ولی از بدو ایجاد کشوری به نام پاکستان تاکنون چنین چیزی دیده نشده است.

شهریار گفت که اگر پاکستان به دخالت خود در کشورهای منطقه ادامه بدهد، مداخلات این کشور باعث بی‌ثباتی در افغانستان و منطقه می‌شود که این بی‌ثباتی دامن‌گیر خود پاکستان نیز شده است.

این در حالی است که در بیست سال گذشته که ناتو در افغانستان حضور داشت و پاکستان نیز در جنگ با تروریزم متحد امریکا بود، این اتهام وجود داشته که پاکستان از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند و این گروه‌ها در پاکستان پایگاه‌های امن دارند، موضوعی که پاکستان بارها آنرا رد کرده است.

در همین حال، رحمت‌الله سخاورز شهروند کابل با خبرگزاری دید گفت: پاکستان نخستین کشوری بود که با تسلط طا-لبان مقام‌های آن به کابل آمدند و در یک و نیم سال گذشته به نحوی روابط دیپلماتیک میان دو کشور برقرار بود؛ اما اخیراً با وقوع ناامنی ها در پاکستان تنش در روابط دو کشور نیز مشهود تر شده است.

رحمت الله سخاورز

به باور او، پاکستان با توجه به استراتژی و سیاست‌های تعریف شده امنیتی‌اش نقش تعیین کننده در ثبات و امنیت افغانستان دارد.

آقای سخاورز افزود که رویکرد پاکستان در قبال افغانستان همواره ایجاد حکومت پیرو بوده که با تسلط طا-لبان، اسلام‌آباد خوشبین بر این بود که تا حدی به این اهداف خود دست یافته است. اما با قدرت‌گیری و افزایش حملات تی‌تی‌پی، پاکستان از حاکمان کابل ناامید شده است. این ناامیدی با شکست مذاکرات اسلام‌آباد و تی‌تی‌پی و افزایش حملات این گروه افزایش یافته است.

احد تنها یکی از شهروندان کابل به خبرگزاری دید می‌گوید که پاکستان حامی اصلی تروریزم است و این تروریزم امروز حملاتی را علیه دولت پاکستان راه‌اندازی کرده است.

احمد تنها

آقای تنها می‌گوید که پاکستان در بحران اقتصادی قرار دارد و در پی آن است که طا-لبان را به امریکا فروخته و معامله‌ دیگری را روی دست بگیرد تا بر مشکل اقتصادی‌اش فایق آید.

بعد از حاکمیت دوباره طا-لبان در افغانستان تحریک طالبان پاکستان حملاتش را بر نظامیان پاکستان افزایش داد. پاکستان بارها از طالبان خواسته است که به گروه‌های تروریستی اجازه استفاده از خاک افغانستان را ندهد.

از سویی هم، ولی فروزان کارشناس روابط بین‌الملل به خبرگزاری دید گفت: حمایت از گروه‌های تروریستی پالیسی دفاعی پاکستان در برابر هند و پالیسی دفاعی شان در زمان حضور روس‌ها در افغانستان بوده است.

ولی فروزان کارشناس مسایل بین الملل

آقای فروزان افزود که حمایت از گروه‌های بنیادگرا در پاکستان ریشه بسیار قوی دارد که حتا این کشور توسط ارتش‌ از خود دفاع نمی‌کند بلکه با استفاده از گروه‌های بنیادگرا و تروریستی از خاک خود دفاع کرده و اهداف استراتژیک خود را در دیگر کشورها پیاده می‌کند.

وی افزود که برای پاکستان تغییر این پالیسی بسیار طویل‌المدت خواهد بود چون هستند کسانی که اگر برخی‌ها علیه تروریزم اقدام کنند با آن مخالفت می‌کنند چون رابطه نزدیک و عمیق بین گروه‌ها بنیادگرا با مقامات پاکستان وجود دارد.

آقای فروزان افزود که قطع رابطه با گروه‌های بنیادگرا منافع پاکستان نیست و مقامات این کشور حاضرند که به‌ خاطر منافع پاکستان شهروندان این کشور را قربانی کنند. جدا کردن پاکستان از گروه‌های تروریستی کار بسیار سخت است و تا زمانی که پاکستان تجزیه نشود این امر بدیهی به نظر می‌رسد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا