آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاستگزارش

کارشناسان: چین به قضایای افغانستان از عینک پاکستان نگاه می‌کند

شماری از آگاهان مسایل سیاسی به این باور هستند که چین نمی‌تواند به تنهایی در راستای به رسمیت شناختن طا-لبان اقدام کند

سید جواد حسینی

رسول شهزاد- کابل
خبرگزاری دید: همزمان با سفر ونگ یی وزیر امور خارجه چین شماری از آگاهان می‌گویند که حمایت چین از طا-لبان به معنی به رسمیت شناختن امارت اسلامی نیست بلکه چین از مسایل امنیتی نگران است.
وانگ یی وزیر خارجه چین امروز پنجشنبه ( ۴ حمل) به کابل آمد و با شماری از مقامات امارت اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.
بر بنیاد گزارش‌ها، روابط سیاسی، اقتصادی و حقوق بشر از جمله موضوعات مورد بحث است. وانگ یی پس از سفر به پاکستان و دیدار با مقامات آن کشور به کابل آمده است.
در همین حال، شماری از آگاهان مسایل سیاسی به این باور هستند که چین نمی‌تواند به تنهایی در راستای به رسمیت شناختن طا-لبان اقدام کند.
سید جواد حسینی تحلیل‌گر مسایل سیاسی در صحبت به خبرگزاری دید گفت: برخورد جوامع بین‌الملل با امارت اسلامی دوگانه است از یک طرف این کشورها در برخی از نشست‌های شان طا-لبان را امیدوار می‌سازند و از طرف دیگر تاکنون هیچ گام عملی برای مشروعیت دادن به طا-لبان برنداشته‌اند.
آقای حسینی افزود که چین در افغانستان به دنبال مسایل اقتصادی است و می‌خواهد روی منابع افغانستان سرمایه‌گذاری کند و از طرف دیگر بحث سیاسی و امنیتی برای چین حایز اهمیت است که این کشور می‌خواهد در آینده افغانستان نقش بازی کند.
چین از کشورهای نزدیک به طا-لبان و همچنین علاقمند سرمایه گذاری در معادن افغانستان است. پیشتر گزارش شده بود که شرکت ملی معادن چین دفتر نمایندگی‌اش را در کابل افتتاح کرده است.
از سویی هم، ویس ناصری یکی دیگر از کارشناسان مسایل سیاسی به خبرگزاری دید گفت که چین به دنبال داشتن نقش سیاسی، اقتصادی و امنیتی در افغانستان است.
آقای ناصری گفت که وجود گروه‌های تروریستی در ترکستان شرقی چین را نگران ساخته و به همین دلیل مقامات چینی در تلاش نزدیکی با امارت اسلامی هستند.
وی همچنان گفت که سفر وزیر خارجه چین به کابل به هیچ وجه برای مشروعیت دادن به طا-لبان نیست و حاکمیت یک گروه باعث نگرانی جدی چین شده است، به همین خاطر مقامات پکن تلاش دارند که با حاکمان افغانستان در ارتباط باشند.
از سوی دیگر، مهدی افضلی پژوهشگر مطالعات جنوب آسیا به خبرگزاری دید می‌گوید که سفر وزیر خارجه چین به دنبال ایجاد تحول امنیتی در جنوب آسیا و شرق دور است.

مهدی افضلی

آقای افضلی همچنان افزود: چین احساس کرده که بعد از سقوط دولت در افغانستان و خلاء امنیتی باعث قدرت گیری گروه‌های تروریستی در افغانستان خواهد شد به همین دلیل تلاش دارد که مسیر فروپاشی دولت طا-لبان گرفته شود و با حمایت طا-لبان بستری برای نفوذ اقتصادی و سیاسی چین فراهم خواهد شد.
وی همچنان گفت که چین در هماهنگی با پاکستان در تلاش است که امارت اسلامی را به رسمیت بشناسد که سفر روز گذشته وانگ یی به اسلام‌آباد نشان دهنده همین موضوع است.
آقای افضلی می‌گوید که سفر وزیر خارجه چین به کابل در جهت اعتبار سازی برای طا-لبان است و همچنان بحث منابع افغانستان برای چین بسیار مهم است که راه ترانزیت از طریق افغانستان به آسیای میانه است.
وی گفت که نزدیکی چین و روسیه مقامات پکن را امیدوار کرده است که دروازه‌های کشورهای آسیای میانه به زودی به روی چین باز خواهد شد.
گفتنی است که جمهوری خلق چین از چند سال به این سو خواستار سرمایه گذاری در معدن مس عینک افغانستان است و در دولت گذشته برنده استخراج آن نیز شد.

ویس ناصری

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا