آخرین اخبارجهانسیاست

کارنامه جنرال امریکایی؛ از تسلیم‌دهی ۸۰ میلیارد دالر تسلیحات به طا-لبان تا پنهان‌کاری کد‌‌های هسته‌ای

خبرگزاری دید: بر اساس افشاگری‌های جدید، جنرال مارک میلی رییس ستاد مشترک امریکا ۸۰ میلیارد دالر تسلیحات را به طا-لبان تسلیم کرده، کد‌های سلاح هسته‌ای را از ترامپ مخفی و با مقامات وزارت دفاع چین تماس‌های محرمانه برقرار کرده است.

باب وودوارد ویراستار وابسته به روزنامه واشنگتن‌پست و رابرت کاستا سردبیر سیاسی این روزنامه در کتابی با عنوان «خطر» فعالیت‌های مخفی جنرال مارک میلی رییس ستاد ارتش ایالات متحده را افشا کرده است.

در این کتاب نوشته شده است که جنرال میلی در تماس‌های تیلفونی محرمانه به تاریخ ۲۰ اکتوبر و ۸ جنوری با جنرال لی زوئوچنگ همتای چینی خود اطمینان داده است که ایالات متحده حمله نخواهد کرد.

وی همچنین گفته که در صورت حمله امریکا به چین هشدار خواهد داد.

به تاریخ ۸ جنوری ۲۰۲۱، روزی که طبق گزارش‌ها، جنرال میلی در یک تماس تیلفونی محرمانه با مقامات چین صحبت کرد، سی‌ان‌ان مطلبی را منتشر کرده که در آن مدعی شده نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان وقت امریکا از میلی تضمین‌هایی در مورد استفاده از سلاح‌ هسته‌ای دریافت کرده است.

طبق گزارش فاکس نیوز، وقتی میلی در اکتوبر ۲۰۲۰ با مقامات چین در تماس می‌شود، ۱۵ نفر حضور داشتند که با دفتر مارک اسپر وزیر دفاع وقت امریکا هماهنگ شده بود. (ترامپ در نهایت اسپر را اخراج کرد.)

کریستوفر میلر سرپرست وزارت دفاع ترامپ در بیانیه‌ای به فاکس نیوز، تماس‌های تیلفونی جنرال میلی را «نافرمانی بی‌سابقه» خواند.

روز دوشنبه، رابرت کاستا گزارش داده که جنرال میلی در گفت‌وگو با نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان امریکا گفته که موافق دیوانه بودن ترامپ است و او به پلوسی اطمینان می‌دهد که کدهای هسته‌ای در جای امنی قرار دارد.

بر بنیاد نوشته‌های این کتاب، درست چند ماه بعد، جنرال مارک میلی تسلیم طا-لبان شد و این گروه را با ۸۰ میلیارد دالر سلاح و تجهیزات امریکایی مسلح کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا