آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

کار ساخت کانال بند بخش‌آباد فراه آغاز شد

خبرگزاری دید: همزمان با تنش بر سر حقابه میان ایران و افغانستان، مقامات مسئول از آغاز کار ساخت کانال بند بخش‌آباد در فراه خبردادند.

مسئولان می‌گویند که ساخت این کانال‌ها حدود شش میلیون دالر هزینه دارد و این مقدار پول از بودجه‌ی انکشافی سال ۱۴۰۲ پرداخت می‌شود.

عبدالغنی برادر معاون اقتصادی نخست‌وزیر در مراسم آغاز کار ساخت تونل‌های بند بخش‌آباد گفت که این بند برای ولایت فراه یک پروژه‌ مهم و حیاتی است.

او گفت: «ما با تمام توان پیرامون تکمیل کار این پروژه در کنار مردم فراه هستیم. این وعده تنها به الفاظ نیست، بلکه با خلوص نیت و در عمل آن را تکمیل خواهیم کرد».

عبدالغنی برادر گفته است که قرار بود آب‌گیری بند بخش‌آباد سال گذشته آغاز شود، اما بنابر مشکلاتی انجام نشد.

وزارت انرژی و آب می‌گوید که برای تکمیل تأسیسات بند بخش‌آباد، حدود ۴۴ میلیارد افغانی کسری بودجه وجود دارد و برای تأمین آن، حساب بانکی افتتاح شده و قرار است از مردم و تاجران گردآوری شود.

کار ساخت بند بخش‌آباد در زمان حکومت پیشین آغاز شده بود. گفته می‌شود که این بند ظرفیت ذخیره‌ حدود یک‌ میلیارد مترمکعب آب و تولید ۲۷ میگاوات برق را دارد.

عبداللطیف منصور سرپرست وزارت آب و انرژی می‌گوید که بند بخش‌آباد در مجموع ۶۸ هزار و ۵۹۰ هکتار از اراضی زراعتی را با ۵۰ کیلومتر کانال در سمت راست و ۵۲ کیلومتر در سمت چپ آبیاری می‌کند.

بند بخش‌آباد بر روی رودخانه فراه‌رود ساخته می‌شود. این رودخانه در کنار رود هیرمند به هامون در ایران می‌ریزد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا